Co ve školních osnovách nenajdete

Současná situace u českých chovatelů svědčí o zvýšeném nárůstu nejistoty v důsledku nestability trhů s živočišnými produkty (máslo, vejce apod.). To je ale pouze jeden z aspektů. Ten druhý, znejišťující činitel spočívá v tom, že se zemědělci, a to jak producenti rostlinných, tak živočišných komodit, ocitají velmi často na mediálním pranýři. Zemědělci ale nejsou nepřátelé naší krajiny a chovaných zvířat. Pohledy do současných stájových objektů jsou vesměs pohledy na pohodu, klid a spokojenost. To je nutné ukazovat mladé generaci.

Jak dosáhnout toho, aby stájový vzduch pro městskou společnost nezapáchal, ale voněl, že výfukové zplodiny z aut jsou škodlivější než kejda aplikovaná na pole? Je to obrovská práce, která musí vycházet z výchovy nové generace. Ukázat dětem, mládeži, že mléko je produkováno krávami a nikoliv v supermarketech ve formě krabic, že vejce snáší nosnice apod.

A jaké cesty tedy povedou ke změně myšlení určité a to početné části společnosti? Jednou ze schůdných cest je kromě obecné mediální propagace zemědělství hlavně práce s mladou generací. Nové pohledy, nová chápání, která jsou zcela odlišná od myšlenkových pochodů jejich rodičů či prarodičů. Přiblížit hospodářská zvířata dětem a mládeži v reálném světě, nikoliv pouze v leporelech. Ten usměvavý pohled těch nejmladších, když poprvé uvidí živé telátko, ovečku či selátko, je zcela nezapomenutelný. A to jak dovedou vyprávět o kravičkách a chutnajícím mléku je obdivuhodné, plné dojmů a podrobností.

Ve školních osnovách základních škol informace o chovu hospodářských zvířat často zcela chybí. Je jen na osvícenosti učitele, zda se děti v tomto směru něco dozví. Vyrůstá generace lidí, zaměřená na počítačové technologie, která má o procesu produkce potravin značně zkreslené představy. A právě proto se Výzkumný ústav živočišné výroby, v. v. i., v Praze-Uhříněvsi vydal cestou realizace výchovně-vzdělávacích a popularizačních projektů na účelovém hospodářství – farmě v Netlukách.  Farma vedle experimentálního zázemí umožňuje i ověřování navržených technologií a opatření přímo v praxi a jejich demonstraci v rámci aktivit pro pedagogické účely a osvětu chovatelské a poradenské praxe.*

 

Více si přečtete v dubnovém Farmáři

Komentáře ke článku 1

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *