Slepice z pojízdné prodejny

Pojízdné prodejny mají v naší republice dlouhou tradici. V dřívějších dobách byly často jediným dodavatelem potravin a zároveň pojítkem s okolním světem v mnoha obcích. Tak trochu oprášit jejich historii a využít pozitiv, která se používáním systému přímého prodeje nabízejí, se rozhodli majitelé společnosti Coturnix Hubenov, s. r. o., z Vysočiny.

Jmenovaná společnost se zabývá odchovem a prodejem drůbeže do malochovů v celé České republice. Principem fungování je nákup jednodenních kuřat, vhodných do malochovů, jejich odchovu a následném prodeji.
Podle jednatele firmy Libora Baráka se nejčastěji odchovávají červené a černé moravie a různobarevné dominanty. Proti komerčně chovaným hybridům jsou více životaschopné a ani rozdíl ve snášce není příliš velký.
Jako doplněk obchoduje navíc firma s pekingskými kachnami, krůtami a barbariemi. Kachny a krůty se odchovávají nejčastěji do šesti týdnů, naproti tomu barbarie se vyskladňují většinou už v sedmi až 21 dnech.

Kuřice střídají křepelky
Firma Coturnix Hubenov působí na českém trhu již od roku 1990, kdy Libor Barák společně se svým otcem, švagrem a sestrou začal s chovem japonských křepelek. Na produkci křepelčích vajíček si podle slov chovatele vytvořili „domácí farmičku“, ve které dosahovali dobrých výsledků. Problém byl pouze v odbytu vajíček: „V té době nebyla ještě taková informovanost o zdravé výživě a životním stylu jako je dnes,“ uvádí Libor Barák, „a křepelčí vajíčka připadala lidem příliš drahá. Proto jsme jednoho dne místo křepelčích kuřiček přivezli slepičí.“ Dnes se aktivity firmy soustředí celkem do sedmi odchovem drůbeže v okruhu zhruba šedesáti kilometrů.
Tato vzdálenost je podle jednatele firmy kladem i záporem. Negativně se pochopitelně projevuje na počtech ujetých kilometrů a dalších nutných nákladech, pozitivem je z hlediska praktické nemožnosti zavlečení patogenů do všech hal současně.
Kuřice se v halách o kapacitě 10 až 15 tisíc kusů odchovávají do osmi až osmnácti týdnů věku, podle příslušnosti k danému hybridu. Během této doby dochází k několika vakcinacím, standardně se očkuje proti infekční bronchitidě, burzitidě a moru. Každou odchovnu má na starosti jeden ošetřovatel.
Při naskladnění jednodenních kuřic se na podestýlku z pilin, hoblin nebo slámy upevní kruhy z plastových desek. V takto vytvořených hejnech zůstávají kuřata až do věku sedmi dnů a absolvují v nich očkování proti kokcidióze. Po uplynutí této doby se kruhy odstraní a drůbež se může volně pohybovat po celé hale.
Při odchovu se používá různých tepelných a světelných režimů, nejčastěji se začíná na teplotě 31 ºC a 24hodinovém dni, po měsíci je teplota již na úrovni 20 ºC a světlo je budoucím nosnicím dopřáno pouze polovinu dne.
Krmení do odchoven zajišťují zaměstnanci firmy vlastními silami na pronajaté výrobně za pomoci poradce firmy Sano. Drůbeži se podávají tři základní druhy krmiva odpovídající věku do 21 dnů, do deseti a nad deset týdnů. Základními komponenty krmiva přitom je pšenice, kukuřice a sója, následují kvasnice a doplňkové látky. Průběžně se vyrobí asi sedm tun krmiva za den, což podle slov jednatele firmy zcela odpovídá jejich potřebám.

Přímo k zákazníkovi
Firmě se podle slov Libora Baráka nejvíce osvědčil systém přímého prodeje. Princip vlastního způsobu odbytu je jednoduchý, vyžaduje však přesnou koordinaci a plánování všech činností. Vždy v říjnu se na rok dopředu ustanoví prodejní místa a konkrétní termíny v jednotlivých regionech. Firma pokrývá téměř celou Českou republiku. Po inzerci v regionálních tiskovinách přijímají zaměstnanci telefonické objednávky od jednotlivých zákazníků. Pět řidičů s nákladním autem jezdící po stanoveném regionu pak objednávky vyřídí a okamžitě inkasují peníze.
Dnes má společnost zhruba 25 tisíc stálých zákazníků, kteří se scházejí na 500 odběrných místech. Kapacita jedné dodávky drůbeže je zhruba 1000 kusů podle velikosti a aktuálního počasí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *