Vystoupení táborského odbytového družstva Centrum na Zemi živitelce v Českých Budějovicích nám přiblížil jeho předseda ing. Vladislav Hájíček. „Chceme lidem říct pravdu o hovězím mase, oslovit především děti chytlavé na reklamu, podpořit prodej hovězího masa,“ vysvětloval.
Kráva byla podle Hájíčka vždy a ve všech dobách symbolem jistoty a zabezpečení rodiny. Je třeba tedy, protože to bohužel nedělají obchodníci, oslovit veřejnost, hlavně děti. „Jsme poznamenáni kampaní, která se vedla v médiích, je třeba lidi informovat, aby se nebáli pohladit zvíře, nebáli se konzumovat hovězí.“ Inspiraci pro akci nalezli Táborští na francouzském veletrhu SIMA, kde byli překvapeni s jakou otevřeností se problém s onemocněním BSE rozebíral a nesetkali se s odporem k hovězímu. Naopak krvavé steaky konzumovali návštěvníci s chutí.
Důležité podle předsedy je informovat konzumenty o státní kontrole, která garantuje zdravé potraviny a není závislá na zemědělcích ani na masokombinátech. „Jako zemědělci neumíme pochopit zemědělskou výstavu v Budějovicích a jediný, komu se to podařilo, jsou prodejci nožů, utěrek nebo oblečení. Nikdo si neodnáší snad kromě zahrádkářských potřeb nic, co by se týkalo zemědělství. Je to jarmark, tak se to také musí chápat a oslovit veřejnost. Návštěvníci musí vidět zvířata, uvědomit si, že do krajiny patří. My zemědělci jsme se rozhodli, že je oslovíme.“ Tak vznikla budějovická „hovězí show“. Ve stánku družstva Centrum, jemuž prostor poskytla společnost Daňhel z Týna nad Vltavou, byla připravena pro návštěvníky celá řada akcí. Ty nejmenší přilákala horolezecká stěna, kde šplhali po mapě působnosti družstva, tj. Jihočeském kraji a Příbramsku. Děti dále malovaly krávy, z jiné soutěže si zase návštěvníci odnášeli výhry v podobě hovězích steaků. Ochutnat výborně mistrem kuchařem připravené vzorky hovězího byla další příjemná možnost, včetně ukázky správného stolování. Celá akce byla řízena profesionálním moderátorem, při zdolávání stěny asistovali profesionální horolezci a v některé dny lákalo Centrum návštěvníky do své expozice prostřednictvím tradiční jihočeské dechovky. Odbytové družstvo Centrum si samo nechalo připravit značné množství masa a stejně tak jeho partneři, kteří se k akci připojili. „Nezaznamenal jsem případ, že by někdo řekl, že hovězí maso nejí. Většinou chválili a divili se jak se dá hovězí maso připravit.“
Domů si pak mohli zájemci odnést brožuru. V té byly vyfocené jednotlivé části jatečného těla skotu s uvedením vhodné kuchyňské úpravy. Podle Hájíčka jde o běžně uznávaný způsob dělení: „Každá část masa se hodí na určité jídlo. Obchodníci nutí zákazníky, aby jedli maso z krav, protože je levné, kvalitní býci se dotují a vyvážejí ven, ,“ tvrdí. Reakce na akci ze strany zpracovatelů masa byly různé, někteří velcí i menší zpracovatelé se připojili, jiní ne. „Bylo jasně vidět, kdo má zájem o podporu odbytu hovězího a komu současný stav vyhovuje.
Že je potřeba informovat veřejnost, čím je vlastně skot krmen a vysvětlit veřejnosti problematiku masokostních mouček, si uvědomili zástupci Zemědělských služeb Dynín, kteří se k akci jako jediní z dodavatelů krmných směsí připojili.
Zeptali jsme se předsedy družstva na názor na nově připravovanou vyhlášku, týkající se označování masa v obchodech. Ten ji vítá: „Zákazník má právo vědět, co konzumuje. Nejdůležitější je odstranit nutné porážky z obchodní sítě. A pak vyřešit, zda patří nebo nepatří výsekové maso z krav na pult. Rozhodně patří do výrobků, ve kterých musí nahradit kuřecí separát a rostlinnou bílkovinu. To, co se dnes na jatkách děje není řezničina, ale alchymie. ¨Spotřebitel si musí vybrat a na produktu zjistit, z čeho je vyroben. Musí vědět, že tohle je maso z býka a jiné zase z jalovice určitého stáří.“