Hlavním cílovým místem odbytu masa a masných výrobků českých zpracovatelů byl, je a bude domácí trh. Nic na tom nezmění ani vstup České republiky do EU. Boj o získání významných pozic na zmíněném trhu je už teď nesmírně tvrdý. Na ploše určené potřebou zákazníka hraje stále hodně hráčů a cenový tlak ze strany obchodních řetězců sílí. Záplava zboží, vyhovujícího požadavkům na zdravotní nezávadnost, je operativně připravena zlepšit ekonomické výsledky svých producentů.
Požadavky obchodníků zlevnit nabídku ale odnáší v první řadě kvalita výrobků z masa. Zrušení oborových norem jakosti tento trend určitě podpořilo. Ve hře přesto (a naštěstí pro spotřebitele) zůstalo dost firem věřících tomu, že kvalita, serióznost a poctivá práce přinášejí úspěch. „Přímou cestou kvality na domácí a zahraniční trhy“, tak zní základní heslo podniků ve skupině ZŘUD. Zkratka vznikla ze začátečních písmen slov zemědělství, řeznictví, uzenářství a distribuce a najdeme pod ní čtyři masokombináty, tři statky a po jedné plemenářské a servisní organizaci. Posledním členem týmu je asanační ústav, likvidující odpad ze zpracovatelských podniků ZŘUD.
Jak zřídit výtah
do nejvyššího patra
ZŘUD - Masokombinát Polička, ZŘUD - Masokombinát Písek CZ, Chebský masokombinát a Krahulík – Masozávod Krahulčí loni nakoupily asi 41 700 tun jatečných prasat a 24 800 tun jatečného skotu, aby pak prodaly opracované maso, masné výrobky a konzervy za přibližně 4,75 miliardy Kč. To je vyneslo do nejvyššího patra české extraligy zpracovatelů. Důkaz o realizaci cíle marketingové politiky skupiny (prosadit se na domácím trhu) byl na světě.
„Pracovní kolektivy uvedených podniků byly permanentně motivovány zavedením systému HACCP a jeho každodenním naplňováním, stejně jako získáním mezinárodních certifikátů jakosti. Skupina ZŘUD striktně dohlíží na dodržování veškeré legislativy, týkající se její pracovní činnosti. Naše masokombináty byly mimochodem mezi prvními v ČR, které po výzvě WHO zavedly používání jodované soli při zpracování surovin,“ řekl Zemědělci v Písku generální ředitel MVDr. Ladislav Hájek. „Intenzivně prosazovaná výrobní a obchodní strategie tak přispěla nejen k upevnění již získaných pozic, ale umožní expanzi produkce ZŘUD na trhu budoucnosti.“
Odbyt by měla
zaručit jen kvalita
Ředitel služeb podniků zmíněné skupiny Ing. Jaroslav Šebesta je přesvědčen, že drtivá většina masných produktů nabízených konkurencí je bezpečná, ale o jejich kvalitě lze v mnoha případech úspěšně pochybovat. „Například některé salámy určené lidem (včetně gothajského) prodávají řetězce pod cenou salámů pro psy. Jak je to možné? Stačí zařadit surovinu nižší kvality nebo některý komponent kompletně nahradit jiným. Používán je třeba drůbeží separát z brakovaných nosnic či kuřat podřadné jakosti nebo levné koňské maso dovážené z Argentiny. Kdyby onen gothajský salám skutečně obsahoval vepřové libové maso, pak jeho kilogram nikdy nemůže stát 34,90 Kč jako v českobudějovickém marketu MAKRO.“
Zákazník je ale podle Šebesty klamán i jinak: „Povinné označování složení uzenin je v některých případech obcházeno způsobem, který se rovná výsměchu. Co znamená zkratka KM, může spotřebitel pouze hádat. Kuřecí maso? Koňské maso? A co krůtí, případně klokaní maso?“ Vyberte si, směje se „lišácky“ takový producent.
Opětovné zavedení norem jakosti (zmizely v roce 1995) by bylo prvním krokem k navrácení regulérních pravidel při soubojích o získání části českého trhu, tvrdí ředitel služeb. „Kvalita výrobku by se pak opět stala základním předpokladem odbytu. My se tohoto kritéria vůbec nebojíme, protože se jím stále řídíme. Právě na serióznost práce totiž klademe největší důraz.“