Zemědělské obchodní družstvo Brniště na Liberecku se chce stát v zásobování krůtím masem lídrem na českém trhu. Dnes je naším největším chovatelem krůt, roční kapacita jeho pěti provozů je 230 tisíc kusů, což odpovídá produkci 2700 tun masa v živém. V letošním roce bude zastaveno 220 tisíc krůt, z nichž se vyprodukuje přibližně 2400 tun masa. V průběhu příštích tří let by měla vlastní produkce překročit hranici 3500 tun této dieteticky významné potraviny.
Doposud družstvo provozovalo šest vlastních prodejen „Krůtí svět“, do nichž po celý rok dodávalo chlazené krůtí maso. Kdo o něj měl zájem, musel zajet do Brniště či České Lípy, Nového Boru, Liberce, Teplic nebo Nymburka. Nový záměr vyžaduje výrazné marketingové změny s cílem postupně proniknout do obchodní sítě v celé České republice.
Není vždy a všude
Chov krůt má v Brništi skoro třicetiletou tradici, k jeho masivnímu rozšíření však došlo až na začátku 90. let. V současné době tvoří krůtí program přes 55 % obratu družstva. Nejde jen o odchov a vlastní výkrm krůt, ale podnik zajišťuje také jejich porážku i porcování, balení a expedici masa. Chlazené krůtí maso dodává také zpracovatelům k dalšímu použití do uzenářských výrobků.
„Za hranice České republiky zatím krůtí maso nevyvážíme, neboť jsme přesvědčeni, že český trh je schopen absorbovat mnohem větší množství, než se u nás v současné době produkuje,“ řekl týdeníku Zemědělec ředitel zemědělského obchodního družstva Stanislav Hečlo. „Průměrná spotřeba krůtího masa na osobu a rok se v Evropské unii pohybuje kolem šesti kilogramů, u nás již léta kolísá na úrovni dvou kilogramů. Důvodem tak nízké spotřeby není jen jeho nedostatek, ale také to, že řada zpracovatelů se nedostatečně věnuje obchodu a marketingu a není dobře logisticky vybavena na to, aby zásobila krůtím masem celou Českou republiku. Je to vidět i z toho, že v oblastech, kde jsou velcí producenti a zpracovatelé krůt, je průměrná spotřeba tohoto masa na osobu a rok přibližně sedm kilogramů. Jsem přesvědčen o tom, že zájem o krůtí maso by mezi spotřebiteli byl, není však vždycky a všude k dispozici. To si plně uvědomujeme a chceme to v blízké budoucnosti změnit“
Špičkový plemenný materiál
V současné době nakupuje ZOD Brniště všechna jednodenní krůťata od slovenské společnosti Branko Nitra, přitom ještě v loňském roce bralo polovinu zástavového materiálu od českého dodavatele. Především z hlediska omezení přenášení nákaz z jednoho chovu na druhý se družstvo rozhodlo, že podnik zůstane pouze u jednoho dodavatele. Ten na oplátku přistoupil na lepší obchodní podmínky a zdokonalil servis. Základem velmi dobrého obchodního vztahu se slovenským partnerem je však především vysoká užitkovost plemenného materiálu BIG 6. Krocan dosahuje hmotnosti až 21 kg zhruba za 21 týdnů, krůta v 16 týdnech váží asi 10 kg, průměrná hmotnost obou kategorií při porážce je přibližně 13,5 kg. Spotřeba krmné směsi na jeden kilogram přírůstku nepřesahuje tři kilogramy.
Léta používanou špičkovou stájovou technologii Roxel každým rokem v Brništi zdokonalují. V loňském roce začali ve výkrmových halách zavádět počítačový systém sebekontroly, který prostřednictvím počítačů a kamer hlídá vlhkost, teplotu a jiné citlivé ukazatele stájového prostředí. Výrazně se tak omezil faktor lidský chyb.
Vlastní krůty nestačí
Zemědělské obchodní družstvo zabíjí všechny vykrmené krůty na své porážkové lince. Díky zpracování masa výhradně z vlastního chovu má dokonalý přehled o zdravotním a výživném stavu porážených krůt od prvního dne života až do expedice masa. Provoz odpovídá předpisům Evropské unie a je schválen a registrován pro komunitární trh unie pod veterinárním schvalovacím číslem CZ 385. Kvalitu produkce kontroluje trvalý celodenní dozor státní veterinární správy. Ke konci minulého roku se na porážce rozběhla první balicí linka patřící k nejmodernějším v České republice, která je schopna balit krůtí maso jak do vakuových obalů, tak pod ochrannou atmosférou. Veškeré produkty distribuuje družstvo vlastními chladírenskými vozidly.
Porážková linka je schopna zpracovat všechny vlastní krůty i další z jiných chovů. Záměrem družstva je navázat spolupráci se zahraničními společnostmi, které mají velkou porážkovou kapacitu a od nich dovážet zabité chlazené krůty k dalšímu zpracování.
Nová značka Prominent
„V této hektické době se výroba stává pomocným nástrojem obchodu,“ vysvětluje s úsměvem Stanislav Hečlo, „a proto jsme v polovině loňského roku vybudovali obchodní oddělení. Ne každý obchodník je dnes schopen a ochoten prodávat volně ložené výsekové krůtí maso. Protože se chceme dostat co nejblíže k zákazníkovi, vyvinuli jsme ve spolupráci s BBK Praha novou značku baleného krůtího masa Prominent.“
„Již na jaře letošního roku by se na českém trhu měly pod touto značkou prodávat různé výrobky z krůtího masa,“ doplňuje S. Hečla obchodní ředitel družstva Ing. Radek Bříza. „Balené porcované krůtí maso Prominent se bude od konkurence lišit nejen svou kvalitou a pestrostí nabídky, ale také designem obalů. Ten byl navržen tak, aby na první pohled upoutal zákazníka, který přijde do obchodu. Z názvu produktu a obrázku na obalu spotřebitel ihned pozná, o jaké maso jde a pro kolik porcí je výrobek určen. Každý druh masa značky Prominent bude distribuován s vlastním designem, součástí obalu je také vybraný recept na přípravu pokrmu z daného typu krůtího masa.“
Reakce oslovených představitelů obchodních řetězců i jednotlivých odběratelů na nový výrobek Prominent jsou podle Ing. Břízy vesměs pozitivní. „Zatím jsme nezaznamenali žádný signál, že by pro ně bylo krůtí maso nezajímavým sortimentem a s některými obchodníky jsme již navázali spolupráci. Naše kapacita nám však v současné době neumožňuje vstoupit do všech obchodních řetězců, postupně bychom však chtěli tento handicap odstranit,“ dodává obchodní ředitel.
Širší sortiment, větší produkce
Záměrem ZOD Brniště je v budoucnu dodávat pod značkou Prominent nejen chlazené krůtí maso, ale i mražené porce, stejně jako obalované či marinované polotovary určené nejen pro konečného spotřebitele, ale také veřejné stravování. V tomto segmentu je podle Ing. Břízy zboží nedostatek, a proto v následujících dvou letech chtějí pod značkou Junior uvést na trh nejlepší kousky krůtího masa určené mladé populaci. V Brništi počítají i s kalibrací, kdy stejně vážící kousky krůtího masa jsou pro obchodní řetězce a restaurace velmi výhodné. Je to světový trend, kterému se chce družstvo přizpůsobit.
„Náš záměr týkající se produkce krůtího masa nebude levný,“ říká závěrem Stanislav Hečlo. „Jen marketingové náklady nás vyjdou na několik desítek milionů korun, investice do dalšího rozvoje chovu a zpracování krůt v příštích několika letech by mohly v konečné fázi přesáhnout dvě stě milionů korun. Jestliže dnes produkujeme 2400 tun krůtího masa ročně a na českém trhu zaujímáme přibližně patnáctiprocentní podíl, tak v průběhu dvou až tří let se chceme dostat až na hranici 8000 tun masa. V přepočtu na osobu a rok to znamená o 0,8 kilogramu větší spotřebu, přitom podle mě je český spotřebitel schopen bez problémů sníst ročně i čtyři kilogramy krůtího masa. Pokud bychom chtěli zásobovat krůtím masem čtvrtinu českého trhu, museli bychom dodat do obchodní sítě 10 000 tun masa. A to je hranice, na kterou bychom se chtěli jednou dostat.“