17.03.2022 | 01:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Lisovací kombinace a vakovací lisy

Lisování zavadlé hmoty, zejména trav a jetelovin do válcových balíků a jejich následné ovíjení strečovou fólií během jediného přejezdu patří mezi možnosti zvýšení kvality výsledného objemného krmiva. Kromě této vlastnosti samozřejmě dochází k úsporám techniky, pohonných hmot a rovněž díky těmto technologiím snižujeme nároky na pracovní sílu. Základem takových kombinací jsou zpravidla běžné typy svinovacích lisů, nicméně také v dané kategorii nalézáme některé speciální konstrukce.

Mezi možnosti výroby objemných krmiv s ohledem na jejich vysokou kvalitu patří také využití speciálních typů lisů, které slouží k ukládání nejen objemných krmiv do vaků tvořených několika vrstvami fólie, přičemž daná možnost výrazně omezuje skladovací ztráty a zároveň se díky této technologii výrazně rozšiřují možnosti skladování různých druhů krmiv mimo stavby k tomu určených. Vlastní vaky se liší především průměrem a délkou. Rovněž ukládání krmiv do vaků přispívá ke snižování počtu pracovníků a úsporám pohonných hmot.

 Pohled na konstrukci podvozků

Nejen v našich podmínkách se v případě technologie lisování setkáváme především s nabídkou lisů na válcové balíky, i když lisování zavadlé píce do hranolových balíků je také možné. Při pohledu na klasické lisovací kombinace můžeme uvést, že využívají některý z běžných typů svinovacích lisů, na které navazuje rám nesoucí ovíjecí zařízení různé konstrukce. Daná technika využívá různé automatické funkce. Mezi speciální modely řadíme svinovací techniku, kdy je samotné ovíjecí zařízení integrováno do lisovací komory. Dále se setkáváme s modely pracujícími s přídavnou lisovací komoru a umožňují tak pracovat bez nutnosti zastavování. Vrátíme-li se zpět ke standardním zástupcům, můžeme dále konstatovat, že se kromě provedení samotné lisovací komory liší především celkovým pojetím konstrukce, a to především z hlediska podvozku. K dispozici máme obvykle následující čtyři možnosti. Někteří výrobci pracují s kombinaci osazenou jednonápravovým podvozkem, kdy pracujeme s nízkotlakými pneumatikami, a to za účelem snížení měrného tlaku na půdu. Někteří výrobci vsázejí na dvounápravový podvozek, přičemž se setkáváme s následujícím variantami. Většina zástupců nabízí tandemový podvozek s oběma pevnými nápravami, nicméně vybrané modely výkonné techniky pracují s možností řízení kol zadní nápravy. Mimo těchto standardních zástupců se někteří dodavatelé ovíjecí techniky a lisovacích kombinací zaměřují na vývoj a výrobu speciálních podvozků.*

Ing. Filip Javorek,

Kontakt na autora: ing.filip.javorek@atlas.cz

Více najdete v časopise Krmivářství 2/2022.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down