10.08.2015 | 09:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nový pohled na ekonomiku mléčné farmy

O ekonomice mléčné farmy a zisku i v dobách nižších cen mléka byl jarní seminář společnosti VVS Verměřovice, s.r.o. Pozvání přijal mimo jiných i Američan Greg Bethard, Ph.D., který má osobitý přístup k managementu mléčné farmy a k posuzování ekonomických výsledků.
Přednášející je poradce ve výživě a chovu krav včetně ekonomiky a majitel farem Pagel’s Ponderosa Dairy a Dairy Dreams, má za sebou 17 let konzultační činnosti v USA a na mezinárodním poli. Greg Bethard, jehož zkušenosti vycházejí z poradenské praxe a z řízení svých dvou mléčných farem, opravdu pojal své úvahy o ekonomice výroby mléka na české poměry netradičně. Posluchači byli seznámeni s novým pojmem „Příjem nad náklady na krmivo“.

Greg Bethard prezentoval filozofii podnikání mléčné farmy. Cílem každého chovatele by měl být maximální příjem nad náklady na krmivo (Income Over Feed Cost), dále efektivita pracovních nákladů a efektivita brakace. Právě náklady na obměnu stáda a hodnota vyřazené krávy v podílu na ceně prodaného mléka tvoří efektivitu brakace.

Podobně náklady na krmiva nemá smysl počítat na kus a ani v přepočtu na litr či krmný den nejsou relevantní jako ta částka, která zůstane po úhradě nákladů na krmiva z každého prodaného litru mléka. Mléčná farma je podnikem, který vyrábí komodity, nejlepší je ten, kdo má nejnižší náklady/litr mléka. Většina mléčných farem má tři směry podnikání – produkce jalovic, produkci krmných plodin, chov dojnic. Srovnávání se s jinými je nebezpečné – velmi důležité je stanovit si cíl pro vlastní farmu. Důležitý je zisk. Produkce mléka na dojnici je zastaralým měřítkem užitkovosti krav.

Musíme být optimističtí ohledně budoucnosti odvětví výroby mléka. Při nízkých farmářských cenách mléka je cílem udržet normální provoz mléčné farmy. Základem jsou adekvátní provozní úvěrové limity. V krizi je třeba připravit chov tak, aby byl úspěšný při příštím zvýšení cen za mléko.

Celou verzi článku najdete v tištěné formě Našeho chovu  (8/2015)

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down