Kvalitní krmivo a moderní technika krmení jsou základem úspěšného chovu. Zemědělským podnikem, kde do produkce investují a díky vysoké produktivitě práce jsou ekonomicky úspěšní je ZEAS Nedakonice, a. s., nacházející se v blízkosti Uherského Hradiště.
Podnik vznikl v roce 1992, odtržením střediska Nedakonice a Kostelany z původního družstva. Místní družstevníci si vyzvedli své podíly a vložili je do nově vzniklé nedakonické akciové společnosti. V současné době hospodaří na tisícovce hektarů, kde pěstují obilí, řepku, kukuřici a krmné plodiny. Rozhodující příjmy podniku pocházejí z prodeje mléka. Chovají celekm 900 krav, 400 jalovic a 80 telat. Všechny v červenostrakaté barvě, protože, jak uvádí hlavní zootechnik a člen představenstva Ing. Vladimír Basovník, sází na kombinované strakaté plemeno. Proto také podnik patří ke zakládajícím členům družstva Impuls, chovatelské plemenářské organizaci.
„Naším cílem je kráva o hmotnosti 800 kg, která dojí 8000 litrů mléka,“ vysvětluje směr chovatelské práce zootechnik. Jak chtějí cíle dosáhnout? V současné době je průměrná užitkovost ve stádě 6500 kg mléka (4,11 % tuku a 3,32 % bílkovin), dojnice jsou také podstatně lehčí, než by si ing. Basovník představoval. „Vybíráme pro připařování rámcové býky a hodně nakupujeme z Německa,“ zní odpověď.
Spolupráce se sousedy
Vypěstované obilí prodávají do podniku zemědělského zásobování a nákupu a za něj pak odebírají krmné směsi. Se sousedním zemědělským podnikem ZEAS Polešovice spolupracují tak, že část krav – 400 kusů- ustájených v Nedakonicích patří Polešovickým, kteří se specializují na odchov jalovic a býčky prodávají na výkrm. Všechna zvířata jsou ve stájích, které ačkoliv pocházejí již z roku 1975, byly postavené už jako volné bezstelivové roštové. Další starší provozy, kde ještě vazné ustájení přežívalo Nedakoničtí, jak zdůrazňuje zootechnik, okamžitě zlikvidovali. Dojnice jsou tak soustředěné do čtyř stájí, každá s kapacitou 240 míst a každá je i v systému zařazená jako skupina a krmí se stejnou dávkou. V provozu tak využívají čtyři krmné dávky: pro dojnice ve 100, 200, 300 dnech laktace a pro stojící na sucho a jalovice před otelením. Systém krmení je směsná krmná dávka zakládaná samochodným míchacím krmným vozem. Dosaženou vysokou produktivitu práce v podniku potvrzují následující údaje: jednu směnu tvoří šest lidí, z toho jsou tři na dojírně, jeden krmí, další je porodník a poslední hlídá krmný pás apod.
Kvalitní krmivo
Krmení zakládají míchacím krmným vozem dvakrát denně od 5.30 do 13.30 hod. Vůz nemusí projíždět stájí, ale najede do průjezdu v čele stáje, kde krmivo sype na krmný pás, kterým postupuje do stáje. Ani pojezdové vzdálenosti nejsou dlouhé, silážní a senážní žlaby se nacházejí v těsné blízkosti stájí. Všechny jsou pečlivě přikryté. „Částečně kukuřici silážujeme ve službě a z části sami,“ další objem už také vyrábějí sami. Závěrečné pečlivé zakrytí je výsledkem – „všech, kteří mají ruce,“ vysvětlil ing. Basovník.
Krmná dávka sestává pro krávy o užitkovosti 32 l – 100 dní laktace z vojtěškové senáže 9 kg, kukuřičné siláže 23 kg, ječné slámy 1,5 kg, Megapro 0,3 kg, kukuřice 2,4 kg, 6,8 kg směsi DOVP a minerálně-vitamínového doplňku. Směsná dávka por ostatní skupiny se skládá v mírně odlišných poměrech ze stejných surovin, pouze Megapro už nezařazují.
Příjmy z mléka
Mléko prodávají do mlékárny v Nedakonicích , kde mají vlastnický podíl. „Jde o mlékárnu, kterou v roce 1933 postavili zemědělci a my jsme si ji teď koupili zpátky,“ postěžoval si zootechnik. V obálkové dražbě ji totiž získal Agrokomplex Kunovice, od kterého akcie koupili mezi dalšími i Nedakoničtí. . „Ročně dodáváme 5 miliónů litrů,“ říká zootechnik. Přitom průměrná cena za loňský rok se pohybovala na úrovni 8,12 Kč. Nyní dodávají za 8,10 Kč. Jako ekonomicky neúnosná by byla cena pod 8 Kč. Mlékárna je malá, musí kopírovat ceny na trhu, říká Vladimír Basovník. „Problémem jsou podniky, které se podbízejí supermarketům,“ hodnotí situaci na trhu.
Investice do krmného vozu
V roce 2000 koupili do Nedakonic nový míchací krmný vůz. Rozhodli se pro samochodný DMU 125 Labrador italského výrobce Storti. Nejprve měli možnost si jej vyzkoušet, protože ho český zástupce na trhu Moreau Agri u nich měl zájem otestovat. Nahradil tak tažený vůz, Storti bulldof který museli obsluhovat dva pracovníci. Koupí vyřešili i složité vyjíždění a manipulaci v poměrně hlubokých silážních jámách. Důvod ke spokojenosti mají i díky snížení nároků na obsluhu, kterou je jediný pracovník na směnu. Vůz slouží v podniku už 2,5 roku a najel již 9322 motohodin, aniž by museli měnit vanu. Míchací vůz má objem 12 m3, je horizontální. Uvnitř vany míchání zajišťuje hlavní šnek vybavený noži a jdoplněný dvěma horními šneky bez nožů, jejichž funkcí je vracet materiál zpět, aby ve voze kroužil. Další dva malé šneky odnímají nakládané krmivo z nakládacího dopravníku, aby se neucpával.
Vůz je vybavený vlastní frézou, která umožňuje odebírat krmivo z výšky až 4,5 metru. Za šest hodin obsluha naloží a vyloží na krmný pás šest vozů, doba vyprazdňování na pás je 12 minut. V paměti zařízení je možné mít až 99 různých receptur sestávajících až z 12 komponent. ( Vybavení Video Activ II umožňuje i kontrolu, kde obsluha vůz naložila a vyložila.)
Základem úspěchu ve výživě je podle současných poznatků podíl strukturální vlákniny v krmné dávce. Je proto třeba vůz seřídit tak, aby krmivo nebylo zbytečně rozmělňováno. Prodejce nabízí různé možnosti úprav tak, aby požadavkům zákazníků vyhověl. „Je možné vyndat protiostří na spodku vany nebo redukovat počet nožů na šneku, které se nahrazují tupými kovovými předměty,“ potvrzuje Ing. Vladimír Pištínek. To vše lze podle jeho informací provést přímo u zákazníka. Vyžadují to především zemědělci, kteří díky moderní mechanizaci, mají již v silážních jámách perfektně nařezanou siláž a nechtějí její délku dále redukovat. Při výběru krmného vozu je třeba brát v úvahu i konkrétní podmínky provozu, jakými jsou nejen pojezdové vzdálenosti, ale i ostrost a šikmost silážních jam. Firma nabízí vozy s pojezdovou rychlostí od 17 do 30 km/hod.. O rychlosti rozhodují převody, při pomalejších, tak jak volili v Nedakonicích, vůz vyjede z hlubší jámy, ale nedosáhne vyšší pojezdové rychlosti.. Ceny samochodných míchacích krmných vozů na trhu přesahují dva milióny korun. O návratnosti investice však svědčí, že ekonomicky prosperující zemědělské podniky o ně začínají mít zájem. Od roku 2001 jich Moreau Agri prodalo sedm kusů.