Český trh ryb zažil právě před rokem historickou událost – na scénu tehdy vstoupila první domácí uznaná odbytová organizace Fish Market (FM). Z produkce akciových společností Rybářství Třeboň, Rybnikářství Hluboká a Rybářství Tábor nabízela jak živé ryby, tak výrobky z nich. Dvanáctiměsíční praxe skončila poznáním, že optimální bude základní pracovní náplň rozdělit a tak se nyní ve hře objevila firma Fish Food (FF).
„Fish Food je specializovaná na prodej potravinářských výrobků a polotovarů z rybího masa. Obchod v živém se od něho v mnoha směrech liší a proto je zcela logické souběžné působení obou subjektů,“ stručně komentoval důvod existence FM a FF Ing. Rudolf Provázek. Tento muž nadále zůstává předsedou představenstva a ředitelem FM, ale je současně i členem představenstva FF.
Aktivity Fish Market v roce 2001 hodnotí Provázek jako „podařené“. Koordinovaný postup se pro Třeboň, Hlubokou a Tábor projevil obecně v příznivějších odbytových cenách. Roční obrat FM pak dosáhl 215 milionů Kč, z toho 195 milionů „zařídily“ živé ryby. Obchod se zahraničními partnery byl silnější než s odběrateli v České republice: Jinými slovy, export ryb za hranice představoval 60 % jejich celkového prodeje a podíl vývozu výrobků z rybího masa byl ještě vyšší.
Tři podniky, jedna snaha
„Věřím, že čas výrobků musí přijít. Během příštích tří až pěti let lze očekávat změnu stravovacích návyků spotřebitelů. Určitý odklon od živé ryby, a to z více příčin, je reálný a s tím je třeba kalkulovat už teď,“ dodává Provázek.
Společnost Fish Food se základním kapitálem 11,135 miliónu Kč má k dispozici zpracovny v Třeboni a Českých Budějovicích, ale svůj „prst“ strčila i do hlavního města. Sádky v Praze 5-Lahovicích fyzicky vlastní Rybářství Třeboň a FM je hodlá využít jako manipulační sklad.
Závěr? Druhý společný krok trojice majetkově propojených jihočeských podniků vypadá z více pohledů správně.
Gigantická Třeboň (přes 7400 hektarů rybníků a víc než 2900 tun roční produkce ryb), smluvní dodavatel Pražského hradu Hluboká (téměř 2700 hektarů vody a 1400 tun vylovených ryb) a Tábor (1400 hektarů plochy s produkcí 600 tun ryb) postupovaly už jednou prozíravě, když se spojily ve snaze prodat na trhu co nejvýhodněji své zboží. Po roce zkušeností se rozhodly diferencovat obchodní úsilí s jediným záměrem: Ekonomicky uspět, více než dosud.