Když se řekne biskvitová moučka, asi ne každý si umí dobře představit, o co jde. Z názvu vyplývá, že by to mohlo mít něco společného s trvanlivým pečivem... V Olomouci jsme navštívili firmu CERVUS s. r. o., předního českého výrobce biskvitové moučky a zjistili, že jde o doplňkové krmivo stálého složení, které dodává především pohotovou energii a zároveň má vysoký zchutňující efekt. Je vhodné pro skot i monogastry. Velkou přidanou hodnotou je, že výroba odpovídá ekologickým požadavkům dnešní doby – proč likvidovat kvalitní potraviny, když je mohou využít hospodářská zvířata?
Nahlédnout „pod pokličku“ výroby biskvitové moučky nám nechali jednatel firmy Petr Šterc, jeho manželka Jana Štercová, výkonný ředitel Martin Mynařík a vedoucí obchodu Marek Kudrna. Položili jsme jim pár otázek:
Co vás přivedlo k nápadu vyrábět biskvitovou moučku?
Majitel firmy Petr Šterc: Společnost CERVUS s. r. o. je na trhu již dvacet let. Začátek byla vlastně série náhod a setkání.
Rychle se měnící předpisy, harmonizace s normami Evropské unie, dynamický vývoj zemědělství a stavby velkých potravinářských továren byly katalyzátorem vzniku u nás nového oboru – zpracování technologicky nutného zlomu z výroby cukrovinek. Měl jsem to obrovské štěstí, že jsem se k tomu „nachomýtnul”.
Stačilo jen udělat 100x pokus, jak z toho, co „nikdo nechtěl”, udělat kvalitní krmivo. U toho potkat pár lidí, kteří věřili tomu, co dělám, a šlo to skoro jako po drátku. Začínali jsme ve starém mlýně, brzy se ukázalo, že budeme muset hledat jinou technologii. Určitě mi pomohlo, že jsem pracoval jako krmivář a denně řešil problémy farmářů s krmnými dávkami. Tam přišel nápad, kterou technologii použít. Nic nevadilo, že stroj, který jsem koupil na splátky, byl starý a vyřazený, tehdy posloužil více než dobře. A u známého v garáži jsme mohli začít. Postupně jsme se dopracovali tam, kde jsme dnes.
Dnes ale představujeme společnost CERVUS jako největšího výrobce biskvitové moučky v ČR?
Majitel firmy Petr Šterc: Prvním důležitým milníkem bylo podepsání smlouvy s největším tuzemským výrobcem trvanlivého pečiva – brzy můžeme slavit dvacáté výročí. Tím, jak rostl dodavatel suroviny, museli jsme růst také my. Určitou metou byla pro nás výroba 100 tun měsíčně, ale to už je minulost. Dnes jsme na hranici 600 tun a vypadá to, že zdaleka nekončíme. Byť prodáváme stále, jak se říká „kolem komína“ neboli v blízkém okolí, rozšířili jsme působnost i do zahraničí. Máme obchodní partnery v Polsku, na Slovensku, v Rakousku i v Německu.*
Celý článek najdete v Krmivářství 6/2020.