Skupina osmi průmyslových asociací a zúčastněných organizací spolupracovala na vytvoření katalogu opatření na zlepšení oběhovosti krmiv.
Toto přichází v době, kdy jsou organizace čím dál tím více frustrovány regulatorními překážkami, které momentálně brání oběhovosti krmiv.
Katalog předložen komisi
Katalog byl předložen Evropské komisi s výzvou ke zvážení navrhovaných opatření na podporu efektivní oběhové ekonomiky živin, přispívající k potravinové suverenitě a konkurenceschopnosti.
Zdůrazněno 17 právních překážek
Doporučení jsou ilustrována 17 existujícími regulatorními omezeními týkajícími se oběhovosti krmiv, převážně v souvislosti se zákonodárstvím o vedlejších živočišných produktech (ABP) a přenosných spongiformních encefalopatiích (TSE).
Potenciál opatření z katalogu
Tento katalog opatření má potenciál ke zvýšení využívání různých sekundárních živinových toků v krmivech.
Výhody pro životní prostředí a bezpečnost
Tato opatření, tvrdí skupiny, by snížila konkurenci o využívání půdy k potravinové výrobě, snížila dovoz krmných surovin a snížila čisté emise skleníkových plynů v chovech zvířat, přičemž by si zachovala bezpečnost, dohledatelnost a důvěru farmářů a spotřebitelů.
Podpora oběhové ekonomiky
To by podpořilo efektivní oběhovou ekonomiku živin, což by přispělo k potravinové suverenitě, konkurenceschopnosti a odolnosti farmářských systémů.
Výzva k cestovní mapě EU
Tento katalog opatření by mohl být základem pro vypracování cestovní mapy oběhovosti krmiv EU a měl by být zohledněn v evropské legislativě o kritických surovinách, v nadcházejících revizích nařízení o vedlejších rostlinných výrobcích, nařízení o krmivech a dalších politikách EU, tvrdí.
9 principů pro politiku
Sestavili devět obecných principů pro právní rámec podporující oběhovost krmiv:
1. Bezpečnost krmiv a potravin musí zůstat převládající princip a páteř jakékoli politiky oběhového krmiva. Bezpečnost musí být tam, kde je to vhodné, podložena sledovatelností a odpovědností.
2. Věda musí být základem jakéhokoli zákazu přístupu ke zdroji krmiva.
3. Je třeba zajistit soudržnost mezi různými právními předpisy a politikami a musí být založena na hierarchii odpadů a hierarchii využití potravin a odpadu.
4. Je třeba zajistit soudržnost mezi Obecným potravinovým právem, legislativou o odpadech, regulací ABP a dalšími sektorovými legislativami (včetně statusu ukončení odpadu, dohledu ze strany orgánů).
5. Zrychlit, harmonizovat a objasnit podmínky pro udělení statusu "Ukončení odpadu".
6. Rozdíly mezi členskými státy v prosazování legislativy EU by měly být minimalizovány prostřednictvím pokynů EU a administrativní zátěž pro operátory, aby splnili legislativu EU o krmivu, by měla být zjednodušena, aniž by došlo k ohrožení bezpečnosti krmiva.
7. Měla by být vyvinuta metodologie pro měření oběhovosti krmiva a umožnit operátorům hodnotit jejich praktiky.
8. Stávající legislativa o potravinách/krmivech a ABP a jiná relevantní legislativa by měla být prověřena z hlediska jejího přínosu k oběhovému hospodářství a jakékoli hodnocení dopadů nových právních iniciativ by mělo zahrnovat oběhové hospodářství jako klíčové hodnotící kritérium.
9. Měly by být předvídány snadno proveditelné krizové postupy na základě bezpečnosti potravin/krmiv.
Josef Svoboda
spolupracovník redakce