22.06.2018 | 12:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nakupujete potraviny v kamenném obchodě, nebo on-line?

On-line trh s potravinami rok od roku roste. V současnosti je doménou především velkých měst, jeho význam už však registrují i menší prodejny na venkově. Podle odborníků nelze vyloučit, že takzvaný tradiční trh v brzké budoucnosti nabídne vlastní způsob on-line prodeje potravin spojením prodejen a vlastních e-shopů. Druhou variantou je maximalizace zážitku, jaký si z nakupování v kamenném obchodě zákazník odnese.

Trh s potravinami v posledních letech čím dál více ovlivňuje rostoucí obliba on-line nakupování. Vidět je to především na zvyšujícím se podílu tržeb a podle některých odborníků může v budoucnu dokonce předčit klasické kamenné prodejny. Podle Miroslava Pašky z výzkumné agentury Ipsos je hlavním důvodem celá řada výhod on-line nákupů,  pohodlnost a úspora času. Další růst tohoto odvětví v budoucnu očekává i Vladimíra Šebková ze společnosti GfK. Na základě vývoje i v jiných zemích lze do budoucna předpokládat ještě další nárůst on-line nákupu potravin. Ten, kromě jiného, bude záviset i na rozšíření služeb on-line poskytovatelů na většinu našeho území.

Důležitým prvkem budoucího vývoje budou především hodnoty, které upřednostňují spotřebitelé. Pro nemalou část z nich může totiž hrát nakupování potravin i jinou než čistě funkční roli. Jde například o sociální rozměr, reálný kontakt s ostatními lidmi. Zkrátka jít do obchodu nikoli pouze na nákup, ale strávit tam příjemný čas. Na tuto skutečnost se snaží dlouhodobě zaměřit především malé prodejny v menších městech a na venkově, které jsou velmi často součástí takzvaného tradičního trhu. Zákazníci by neměli vnímat návštěvu obchodu jako nutnost, kterou musejí udělat, naopak by se do prodejny měli rádi vracet. Toho je možné dosáhnout například osobním přístupem obsluhy, dobře míněnými radami zákazníkům či kvalitními regionálními produkty, jak říká Roman Mazák z Družstva CBA.*

Pokud chtějí malé prodejny úspěšně čelit nástupu on-line prodeje potravin, měly by přijmout jeho růst jako hotovou věc a snažit se budovat takový vztah se zákazníkem, jaký internet nebude moci v dohledné budoucnosti nabídnout. U spotřebitele to lze nazvat touhou zažít nákup, tedy vidět zboží, osahat si ho, pobavit se s prodavačem, potkat ostatní lidi v příjemném prostředí. S tím, jak společnost neustále bohatne, mohou být tyto rozměry nakupování stále důležitější, a pokud je budou umět obchodníci dobře uchopit, není třeba vidět budoucnost kamenných obchodů tak špatně. Tradiční trh se podle Martiny Štegové ze společnosti KPMG může zaměřit na zážitek z obchodu na místě a dále vylepšovat samotné služby v kamenných prodejnách.

Nástup on-line prodeje potravin však mohou menší kamenné prodejny řešit i vlastním způsobem distribuce s pomocí internetu využitím sdílených služeb, spolupráce s ostatními. Znamenalo by to určitý způsob spolupráce kamenného obchodu s vlastním e-shopem.  Řešením mohla být on-line objednávka a příprava nákupu přímo v místní malé prodejně. Budoucnost mohou představovat i alternativní formy on-line nakupování, kdy si kupující už jen vyzvedne nákup u daného obchodníka. To může být atraktivní právě pro menší, tradičnější obchodníky, protože nemusejí vynakládat náklady na logistiku a přepravu.

Jak ukazují nedávné průzkumy, určitou překážkou pro propojení malých prodejen s vlastním e-shopem by mohl být též nezájem ze strany spotřebitelů. Podle posledního červnového průzkumu společnosti KPMG má zkušenost s nákupem potravin on-line již 29 % obyvatel, 12 % tak nakupuje pravidelně. Zatím jsou to především obyvatelé velkoměst. Překážkou v menších městech není nedostupnost služby, jako spíš nezájem ji vyzkoušet. Zástupci maloobchodu tvrdí, že je to dáno především tím, že služba v těchto oblastech ještě není stabilně zavedená. Jakmile se tak stane, karta se může velmi rychle obrátit, protože tento nástroj ocení především lidé, kteří jsou více časově zaneprázdněni nebo mají potraviny ve své obci hůře dostupné.

Podle tiskové zprávy z 21. června 2018

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down