Před deseti lety nastartovala výrobu specializovaná krůtí porážka Adex se sídlem v Lomu u Tachova. Významně tím napomohla k rozvoji krůtí komodity na našem trhu. Za dobu svého působení několikrát změnila svého majitele, což ekonomické stabilitě podniku zrovna neprospělo. Koncepce současného vedení odbytového družstva Agrokrocan, které koupilo společnost Czech Turkey, se zaměřuje na maximální odbyt produkce na tuzemském trhu za pomoci promyšlené marketingové strategie.
S odstupem času se dá říci, že tehdejší jednostranná orientace západočeské porážky na obchodní řetězce a v neposlední řadě i proexportní politiku (ovlivněnou onemocněním BSE v Evropě) byla příčinou vzniku konkurence v podobě nových specializovaných porážek. Ty s úspěchem vyplnily mezeru na lokálním trhu.
„Konkurence v podobě malých zpracovatelských provozů, které si vybudovali sami chovatelé a zajistili si tím i odbyt své produkce, toho v našem regionu využila. Mají schválenou porážku, nic neporušují a vzhledem k nízké produkci několika set kusů za měsíc se jejich činnost odvíjí od nesrovnatelně jiných nákladů, veterinárních požadavků a tak dále,“ říká na úvod současný generální ředitel akciové společnosti Ing. Wolfgang Wagner. „Máme konkurenci v hotových výrobcích i mezi zpracovateli červeného masa, kteří dělají speciality z krůtího masa. To signalizuje, že o krůtí výrobky má domácí spotřebitel zájem. Naším úkolem je proto oslovit nejen zákazníka ze sortimentu kuřecích výrobků, ale také ze sortimentu výrobků z červeného masa,“ doplnil ředitel.
Větší část produkce
v obchodních sítích
Podle Ing. Wagnera má současná porážka v Lomu proti konkurenci ale jednu velkou výhodu. Jsou téměř jediným zpracovatelem, schopným pravidelnými dodávkami sortimentu krůtích výrobků zásobovat v požadovaném objemu celý český trh. Přes hustou síť hypermarketů, například Makro, Hypernova nebo Kaufland, realizují přes polovinu z celkových asi 12 000 tun své roční produkce. Část jejich výrobků uvázne i u menších prodejců a různých stravovacích zařízeních.
Současná koncepce podniku postavená na maximální realizaci produkce na domácím trhu nijak nevylučuje možnosti odbytu i za hranicemi. Hlavním vývozním artiklem je prsní sval v čerstvém stavu. Zatím v omezené míře se na zahraničních trzích ještě uplatňuje speciálně technologicky upravený stehenní plátek včetně kůže z krůtiček – kebab čili gyros. Ke stěžejním odběratelům patří již tradičně Německo a Rakousko. Do těchto zemí Adex dodává asi polovinu produkce prsního svalu. Poslední jednání s obchodními partnery v Itálii naznačují, že by se její trh v budoucnu mohl stát pro západočeský specializovaný zpracovatelský podnik dalším možným odbytištěm.
Export zatím doplňkově
„Velký tlak na nás vyvíjejí Maďaři a Poláci, kteří dodávají na Slovensko čerstvé zboží za velmi nízké ceny, a to včetně marže pro překupníka. Na našem trhu se uplatňuje i mražené zboží, například krůtí prsní sval z Brazílie, který se prodává za 2,60 eur za kilogram. Praktiky některých obchodníků vydávat rozmražené krůtí řízky za čerstvé nejsou výjimkou. Přestože se to dá na mase poznat, zákazník ho koupí, protože je levné. I přes současné problémy se nám ale daří prodávat. Zákazník tady je. Musíme však na něm pracovat, abychom se ve spotřebě krůtího masa přiblížili alespoň na polovinu spotřeby v Německu, kde ročně zkonzumují necelých sedm kilogramů na osobu,“ říká Wágner.
„Němečtí kolegové prezentují názor, že nelze žít jenom z prodeje masa. Mají trhem vyzkoušené, že produkci je nutné dále finalizovat do výrobků a výsekové maso převést do kategorie doplňkového sortimentu. Pokud jde o náš podnik, po technické stránce jsme vybaveni. Jdeme dále do finalizace a budeme muset jít. Náš zákazník ale ještě kvalitu krůtího masa nedocenil. Například krůtí prsní sval je diteticky hodnotnější než kuřecí maso a z pohledu zdravé výživy je hned za rybami. Stehenní krůtí svalovinou lze plnohodnotně nahradit i červené vepřové nebo hovězí maso. O tom, že to funguje, jsem se přesvědčil v souvislosti s onemocněním šílených krav v zahraničí, kdy poptávka po krůtích stehnech rapidně stoupla,“ konstatuje dále.
Obchodní strategie a rezervy
Ing. Wagner doplnil, že určitou rezervu, která by vedla ke zvyšování spotřeby krůtího masa na tuzemském trhu mají i obchodní řetězce. Konkrétně jejich přístup a nabídka směrem k zákazníkovi není podle jeho mínění na profesionální úrovni. „Zatímco maloobchodní prodejny v zahraničí o zákazníka bojují, na našich pultech málokdy najdete ucelený sortiment výrobků a o produktech z krůtího masa ani nemluvě. Podle filozofie obchodníků na českém trhu totiž tyto výrobky do spotřebního koše nepatří. To přirozeně spotřebitel citlivě vnímá a vrací se tam, kde byl spokojen,“ řekl.
V současnosti se zaměřují i na lokální trh, kde vidí potenciál budoucích zákazníků. „Je to tak trochu proti toku času objíždět vesnice a rozvážet zboží na objednávku. Na druhou stranu jde o pravidelné objednávky zákazníků včetně těch, kteří zásobují i pro nás strategická místa, například školní jídelny. Naše filozofie: „Co se v mládí naučíš...“, má v tomto případě své opodstatnění. Vždyť určité stravovací návyky zůstanou i v pozdějším věku,“ dodává první muž Adexu.
Hotové výrobky
mají perspektivu
Sortiment téměř 270 výrobků svědčí o tom, že Adex má zákazníkovi co nabídnout. Počínaje všemi druhy krůtího masa (řízky z prsního svalu, upravená křídla a stehna, marinovaná masa, masa na guláš) přes uzenářské výrobky (uzeniny, uzená masa – stehno, prsní sval nebo rolka) až po hotové výrobky (sekanou i se sýrem, karbanátky, čevabčiči, nugety) jde o sortiment špičkové kvality s minimálním podílem tuku, který vyhovuje současným trendům moderního životního stylu. Vakuové balení výrobků pro singl páry nebo pro větší rodiny s dětmi jistě napomůže k podchycení co nejširšího okruhu zákazníků.
„Takové množství výrobků není možné ekonomicky zvládnout. Momentálně jsme ve fázi, kdy třídíme, snižujeme a učesáváme celý sortiment. Máme zájem, aby se našimi konzumenty staly i děti, právě pro ně připravujeme receptury s nižším obsahem soli. Pro jinou skupinu spotřebitelů chceme vyrábět i uzenářské výrobky pro bezlepkovou dietu. Z hlediska navýšení spotřeby krůtího masa určitě mají perspektivu hotové výrobky, na významu nabývají i polotovary s minimální tepelnou úpravou. Pestrý sortiment výrobků a promyšlená propagace – to je cesta, která vede k úspěchu,“ uzavřel ředitel dominantní zpracovatelské kapacity krůtího sortimentu.