26.11.2001 | 10:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vertikální míchání při přípravě krmné dávky

Jedním z největších problémů poslední doby v oblasti chovu a výživy skotu je nedostatek strukturální vlákniny v krmné dávce. Po určitou dobu zvířatům nevadí, ale později se dostaví acidóza (překyselení) bachoru. S tím bývá spojeno nejen zhoršení zdravotního stavu zvířat, ale i snížení využitelnosti živin. To v konečném důsledku znamená snížení užitkovosti a ekonomický propad.

Takovou zkušenost před několika měsíci získali i v akciové společnosti Dobrosev Dobronín. Když u svých dojnic dosáhli užitkovosti přes 8000 litrů na kus a rok, acidózy se začaly objevovat mnohem častěji. Bylo třeba jednat. Zakoupili vykusovač bloků siláží a používají jej při nakládání senáží, kde by fréza zkrátila délku řezanky. Je to jedno z racionálních opatření jak zlepšit strukturální vlákninu směsné krmné dávky a tím předejít zdravotním komplikacím. Protože mixovaná krmná dávka, připravená s využitím tříšnekového míchacího vozu Storti s horizontálním systémem míchání, byla až příliš rozmělněná, zlepšují tímto stav strukturální vlákniny. Napomáhají této skutečnosti tím, že do míchacího vozu dávají jen část sena a část přímo zvířatům do žlabu. Dělení krmné dávky se však při systému TMR (total mix ratio) nedoporučuje, praxe však je jiná. Problém u některých vozů s horizontálním šnekovým mícháním (pokud nejsou vybaveny řezacími žabkami) je v tom, že pokud se seno dá do vozu na začátku míchání, na šneky se navine a pak míchání trvá dlouho. Tím dochází k většímu rozdrobení i ostatní hmoty a je to mnohem energeticky a časově náročnější.
Na mléčné farmě nedaleko Dobronína byl v říjnu vyzkoušen v činnosti nový stroj firmy Faresin s označením TMRVS 1200. Je to vertikální míchací vůz, samochod o kapacitě 1200 m3, který určitým způsobem tuto problematiku uspokojivě řeší. Předvedení vozu bylo pro prodejce a zájemce z řad zemědělských podniků. Ukázku zajišťovala akciová společnost Bauer – Agromilk Pelhřimov ve spolupráci s a. s. Dobrosev Dobronín a firmou Modus Pardubice. U vertikálního systému je krmivo mícháno velkým šnekem, vertikálně uloženým, který je poháněn z motoru převodovým ústrojím. Šnek je vybaven řadou nožů, které rozřežou i dlouhou slámu nebo seno, přitom je však nerozdrobí. Trychtýřovité provedení vany vozu umožňuje nejen rychlé a důkladné míchání, ale i nakládání většího množství komponentu najednou, například obřích balíků slámy nebo senáže. Stroj je vybaven i vlastním frézovým vybíracím zařízením, pomocí kterého lze materiál do vozu naskladňovat kontinuálně. Nože frézového zařízení jsou uzpůsobeny k tomu, aby řez z čela silážní hmoty byl ostrý a částice zbytečně nerozmělňoval.
Kvalita míchání a kvalita směsné krmné dávky byla posuzována separátorem. Separátor se sestává ze tří komor. Ve dvou horních komorách jsou otvory, v té horní 18,8 mm, v té pod ní 7,8 mm (v dolní je plné dno). Na horním sítu zůstalo po protřepání vzorku SKD (směsné krmné dávky) namíchané tímto strojem asi 35 % hmotnosti všech částic, což prokázalo, že připravovaná SKD odpovídá zooveterinárním požadavkům a z těchto důvodů by neměl podnik mít problémy s acidózami z titulu nedostatečného množství strukturální vlákniny. Když se tím samým sítem zkoušely testovat jednotlivé komponenty SKD jako siláž GPS pšenice, na horním sítu zůstalo jen 8 % hmoty a u vzorku senáže zůstalo na horním sítě asi 50 % hmoty. Kontrolu SKD tímto způsobem nabízí svým zákazníkům zadarmo prodejce těchto krmných míchacích vozů.
Po ukázce práce stroje následovala v zasedací síni akciové společnosti Dobrosev k činnosti krmných míchacích vozů odborná diskuse. Upozorňovalo se v ní hlavně na to, že před koupí nejen tohoto vozu, ale vlastně jakéhokoliv stroje, je třeba důkladně prostudovat všechny jeho technické parametry a velmi zodpovědně zvážit, zda je možné ho v dané technologii plně využít, například zda se vejde svými rozměry do stáje (předváděný vůz má výšku 2,8 metru a šířku 2,5 metrů), zda zvládne výšku vrstvy siláže ve žlabu (maximální dosah frézy je 4,4 metry), nebo zda v daných podmínkách podniku nebude dlouhými přejezdy po nevyhovujících komunikacích zbytečně trpět vážicí mechanika vozu a podvozek. Probírány byly i ekonomické otázky. I když se cena některým zájemcům zdála příliš vysoká (přes 3 milióny korun), tam kde chtějí dosahovat vysoké užitkovosti se jim to při vyšší koncentraci dojnic vyplatí.

Ing. Radko Loučka, CSc., VÚŽV, Praha -Uhříněves

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down