20.12.2021 | 10:12
Autor:
Kategorie:
Štítky:

COOP …tak trochu jiná přednáška

Jaké jsou obchodní praktiky řetězců? Jaký je vztah obchodníka směrem k zemědělci? Víte, že občané v ČR vrací až 82 % PET láhví do žlutého kontejneru?

V Mistrovicích se v listopadu ještě na poslední chvíli v počtu více než 100 lidí sešli chovatelé na tradiční, tentokrát již 27. výroční konferenci společnosti VVS Verměřovice. Nejvíc zaujala přednáška z úplně jiného než chovatelského oboru. O aktuální trendy v obchodu se podělil Ing. Pavel Březina, předseda představenstva Svazu českých a moravských spotřebních družstev (skupina COOP). 

 

„V ČR je, pokud jde o prodejní plochu na hlavu, největší koncentrace obchodních řetězců v Evropě“ odpovídal na otázku, jak si stojí podniky COOP v konkurenci zahraničních řetězců Pavel Březina a pokračoval: „To je začátek celého obchodního nezdaru v tuzemsku. Pravda, že čím větší konkurence, tím je nižší cena, platí do určité míry. Na průměrné desetitisícové město je v ČR dvakrát větší počet prodejen než v Německu. To znamená dvakrát větší počet zaměstnanců, platíme dvakrát větší nájemné, máme větší náklady na regály, vybavení prodejen, na zboží, na energie... Ale koupěschopnost lidí je stejná. Lidé v Německu tedy utratí na jednotku plochy dvakrát více – obraty prodejen jsou tedy dvojnásobné, protože lidé někde potraviny nakoupit musí. Takže shrnuto: v ČR je v prodejnách poloviční obrat, a přitom vyšší náklady.“

Až 60 % v akci!

Velké řetězce stále pronikají do menších měst. „Český trh a zákazník je specifický – 60 % výrobků realizovaných v ČR se prodá v akci…. a to je „velmi zdravé“, s poukazuje na tento fenomén přednášející a hned dodává, jaké jsou důsledky: „Řetězec, aby zákazníka nalákal, prodává pod svou nákupní cenou. Výrobek, který nakoupil za 10 Kč, prodává za 7 Kč, i přestože ten by měl stát 15 Kč. Takto se prodávají výrobky, u kterých si lidé pamatují ceny – máslo, mléko, cukr, mouka, pečivo… U dalšího zboží si lidé ceny obvykle nepamatují. Lidé pak žijí v přesvědčení, že zboží nemá stát 15 Kč, ale 7 Kč… „Zřejmě se tento stav týká právě mléka. Krabicové mléko se dost často prodává pod 10 Kč. Mléko, kde je úplně jiná přidaná hodnota se srovnává s cenou 1,5 l vody… Je to smutný a trapný příběh. A zahraniční řetězce jsou v této obchodní politice úspěšnější, neboť lákají na zboží pod cenou a pak prodají zákazníkovi další předražené zboží,“ trošku si postěžoval Ing. Pavel Březina.

Celý článek najdete v Našem chovu 1/2022. 

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down