Nařízení EUDR vzešlo z rozsáhlého procesu zahrnujícího vědecký a ekonomický výzkum, konzultace se zúčastněnými stranami a politická jednání. V listopadu 2021 předložila Komise EU návrh nařízení o produktech, které nezpůsobují odlesňování, kterým se zavádí povinná náležitá péče a zákaz uvádění na trh s cílem pomoci omezit odlesňování tím, že se vyčistí dodavatelské řetězce EU spojené s odlesňováním.
Poté trvalo orgánům EU další dva roky, než jeho znění dokončily, což vyvrcholilo v prosinci 2022 trialogem mezi Komisí, Parlamentem EU a Radou EU.
Nařízení, které bylo oficiálně přijato v červnu 2023, nařizuje, že produkty získané z hovězího masa, sóji, kakaa, kávy, palmového oleje, přírodního kaučuku nebo dřeva musí být "bez odlesňování" a legálně vyrobeny pro prodej na trhu EU.
Nařízení vyžaduje, aby společnosti geolokalizovaly zdroj komodit ve svých produktech a s náležitou péčí ověřily, že tyto produkty nebyly vypěstovány na půdě odlesněné po prosinci 2020 nebo v chráněných oblastech, jako jsou národní parky. Nařízení mělo být uplatňováno od 30. prosince 2024.
Evropská federace výrobců krmiv (FEFAC) vyjádřila vážné obavy z možného dopadu nařízení EU o odlesňování (EUDR) na odvětví krmiv a živočišné výroby, zejména ve vztahu k dodavatelským řetězcům sóji.
Vzhledem k tomu, že vymáhání je naplánováno na leden 2025, nedostatek jasných pokynů ze strany Evropské komise a nevyřešená logistická a právní nejistota by mohly vážně narušit zavedené obchodní vzorce, varoval FEFAC.
Zpráva o ekonomickém dopadu a riziku
FEFAC zveřejnil svou první analýzu potenciálního ekonomického dopadu EUDR na krmivový řetězec a odvětví živočišné výroby se zaměřením na dostupnost sójového šrotu pro rok 2025. Dodavatelé sóji splňující EUDR předložili několik nabídek na dodávky v 1. čtvrtletí 2025, což je pro toto odvětví znepokojivé znamení.
Očekává se, že pořizovací náklady na sójové produkty vyhovující směrnici EUDR vzrostou o 5–10 %, a to především kvůli logistickým nákladům a regulační nejistotě, přičemž celkový dopad na náklady, včetně přímých a nepřímých nákladů na jiné alternativní zdroje bílkovin, může v roce 2025 dosáhnout 2,25 miliardy EUR.
EU spotřebuje přibližně 30 milionů tun sójových bobů ročně, ale neexistuje žádná záruka, že v roce 2025 bude k dispozici dostatek produktů vyhovujících nařízení EUDR, které by tuto poptávku uspokojily. Dostupnost na trhu existuje, ale je omezená, a šedá zóna toho, co se kvalifikuje jako vyhovující EUDR, zvyšuje nejistotu na trhu. Zpráva FEFAC o dopadu nastínila, že zatímco dodavatelé se snaží dodržovat předpisy, současné projekce naznačují mezeru mezi poptávkou a nabídkou sóji, která je v souladu s předpisy.
Ukrajina, Srbsko, západní Afrika, Indie a Čína jsou identifikovány jako regiony se středním až vysokým rizikem potenciálního narušení, zatímco Severní Amerika a Jižní Amerika představují nižší až střední rizika, a to na základě počátečního hodnocení rizik narušení dodavatelského řetězce FEFAC a mapy Pozorování pro odlesňování degradace lesů řízené JRC, poznamenal FEFAC.
Kromě toho je podíl sóji na celosvětovém trhu EU nižší než 15 % a klesá, což znamená, že vývozci sóji mají dostatečné tržní alternativy pro případ, že by mohli ztratit přístup na trh EU, zdůraznila obchodní skupina.
Naléhavá potřeba pokynů a právní jistoty
Navzdory ujištění Komise generální tajemník FEFAC Alexander Döring poukázal na to, že od prosince 2023 nebyly vydány žádné aktualizované pokyny pro provozovatele týkající se dodržování nařízení EUDR. Očekává se, že příští setkání mnoha zúčastněných stran EU 24. září se bude zabývat některými z těchto nevyřešených otázek, přičemž se doufá, že před akcí bude zveřejněn další implementační balíček EUDR.
Ze strany obchodních partnerů EU a různých zúčastněných stran z oboru se objevilo několik výzev k odložení data účinnosti nařízení v lednu 2025.
Na otázku, zda je pravděpodobné zpoždění, Döring odpověděl, že je to ošemetná otázka. „Pokud nasloucháte operátorům a dovozcům, říkají, že ať už Komise nyní udělá cokoli – ať už zveřejní dodatečné pokyny nebo cokoli jiného – nepomůže to vyřešit problémy s přístupem na trh v prvním čtvrtletí roku 2025. Již nyní se nacházíme v kritickém bodě a jakékoli pokyny vydané nyní přijdou příliš pozdě na to, aby bylo možné provést smysluplné změny včas do termínu 31. prosince. Takže v tomto smyslu je již příliš pozdě. Domnívám se však, že EU může skončit ve scénáři „zpoždění ve výchozím nastavení" – nejen pro operátory, ale také pro příslušné kontrolní orgány. I jim chybí řádné pokyny a zdroje k provádění nařízení. Vzhledem k neúplnému souboru často kladených dotazů potřebují provozovatelé i úřady stále konkrétní pokyny a vysvětlení k mnoha otázkám.
Evropská komise navrhuje odklad provádění nařízení EUDR
Po varování před obchodním chaosem ze strany zúčastněných stran a vlád navrhla Evropská komise prodloužení o 12 měsíců pro postupné zavádění nařízení EU o odlesňování (EUDR).
Vydala také další pokyny na podporu zúčastněných stran, členských států a mezinárodních obchodních partnerů při přípravě na implementaci nařízení.
Komise ve svém prohlášení vysvětlila, že cílem prodloužení je reagovat na zpětnou vazbu z klíčových globálních trhů ohledně jejich připravenosti. Konstatovala také nerovnoměrnou připravenost v rámci Evropy. Pokud bude zákon schválen, bude platit od 30. prosince 2025 pro velké společnosti a od 30. června 2026 pro mikropodniky a malé podniky.
Zatímco nástroje pro implementaci jsou připraveny, dodatečný čas by umožnil hladší přechod, říká exekutiva EU.
Zdůraznilo však, že zpoždění nemění cíle zákona v boji proti odlesňování ani jeho základní ustanovení.
Další pokyny
Dnes zveřejněné dodatečné pokyny se týkají témat, jako jsou funkce informačního systému, sankce, definice jako "znehodnocování lesů" a povinnosti týkající se sledovatelnosti. Dokumenty mají za cíl zajistit jednotný výklad práva.
Komise aktualizovala informace i pro širokou veřejnost.
Srovnávání jednotlivých zemí a mezinárodní koordinace
Dnes byly také zveřejněny zásady metodiky, kterou bude EU používat pro srovnávání zemí EUDR. Ta klasifikuje země jako nízkou, standardní nebo vysoce rizikovou, zjednoduší náležitou péči pro provozovatele a pomůže příslušným orgánům při sledování a vymáhání dodržování předpisů.
Podle této metodiky bude většina zemí klasifikována jako "nízké riziko", což umožní společné úsilí zaměřit se na regiony, kde jsou problémy s odlesňováním závažnější.
Komise dodává, že v zájmu zajištění hladkého celosvětového provádění nařízení rovněž vypracovala strategický rámec pro mezinárodní spolupráci, který zdůrazňuje pět prioritních oblastí, včetně podpory drobných zemědělců, a stanoví osm klíčových zásad, jako je přístup zaměřený na lidská práva. Poskytuje také nástroje pro provádění, včetně dialogu a financování.
IT systém
Informační systém, do kterého budou podnikatelé registrovat svá prohlášení o due diligence, by měl začít přijímat registrace na začátku listopadu, přičemž ostrý provoz bude zahájen v prosinci. Provozovatelé a obchodníci se budou moci zaregistrovat a předložit svá prohlášení o náležité péči předtím, než zákon vstoupí v platnost, uvádí Komise.
Od lednového pilotního testování systému se 100 společnostmi úředníci říkají, že zavedli několik dalších opatření:
- Zřízení jediného kontaktního místa pro podporu IT
- Vývoj rozhraní pro připojení mezi stroji, který eliminuje potřebu ručního zadávání dat, na této funkci pracuje více než 250 soukromých zúčastněných stran
- Nabídka podpory při testování geolokačních souborů zúčastněných stran a poskytování zpětné vazby
- Vytváření videí a vícejazyčných uživatelských pokynů pro systém
- Pořádání školení, z nichž první se konalo 25. září v Bruselu, a online setkání, která začínají koncem října.
Další kroky
Komise má zintenzivnit své rozhovory s nejvíce dotčenými zeměmi; Tato opatření mají být promítnuta do "rychlého dokončení" srovnávacího systému zemí prostřednictvím navrhovaného prováděcího aktu do 30. června 2025.
Nyní je na Parlamentu EU a Radě, aby do konce roku přijaly návrh na prodloužené prováděcí období.
Funkční přístupy
Nově vydané pokyny odrážejí chápání právních požadavků ze strany FEDIOL a COCERAL na základě neformální a právně nezávazné zpětné vazby od Komise a vnitrostátních orgánů. Obchodní orgány však zdůraznily, že doporučení nepředstavují právní poradenství a nejsou určena k tomu, aby zavazovala jejich odpovědnost.
V oblastech, kde Komise a členské státy dosud neposkytly podrobné pokyny, navrhla sdružení proveditelné přístupy k dodržování předpisů. Tyto oddíly, označené v dokumentu, upozorňují na oblasti, kde se stále čeká na další vyjasnění nebo právní řešení.
FEDIOL a COCERAL zdůraznili, že pokyny nejsou konečné, ale budou se vyvíjet, jakmile se objeví více informací a oficiálních interpretací, což z nich činí živý dokument, který bude pravidelně aktualizován.
Doufají, že pokyny přimějí Komisi a členské státy k tomu, aby poskytly nezbytná vysvětlení a řešení dříve, než nařízení vstoupí v platnost. Obě organizace zdůrazňují naléhavost harmonizovaného vedení, aby se zabránilo dalšímu narušení.
EUDR – jaké produkty jsou v rozsahu
Od 1. ledna 2025 bude EUDR vyžadovat, aby organizace uvádějící na trh EU relevantní produkty, zejména sóju, palmový olej a hovězí maso, prokázaly, že jejich zboží nepochází z nedávno odlesněných oblastí nebo nepřispívá k degradaci lesů.
Společnosti vyvážející kteroukoli z dotčených komodit do EU budou muset prokázat, že provedly hloubkové kontroly, aby potvrdily, že produkty nepocházejí z půdy, která byla odlesněna nebo znehodnocena po 31. prosinci 2020.
Důraz je kladen na hlavní obchodníky s komoditami, ale nařízení se vztahuje i na zemědělce a zpracovatele, kteří uvádějí hovězí maso na trh EU. Požaduje se poskytnout důkazy o zdrojích sóji a krmiva pro palmový olej, přičemž povinnosti pro malé a střední podniky se odkládají do 30. června 2025.
Mléčné výrobky jsou z oblasti působnosti nařízení výslovně vyloučeny; producenti mléka by však mohli být postiženi, pokud je mléčný skot porážen pro hovězí maso a toto hovězí maso je vyváženo do EU. Vepřové maso, drůbež a vejce s obsahem sóji jsou z povinností týkajících se nařízení EU vyloučena.
I když krmné směsi nespadají do působnosti nařízení, týká se to výrobců krmiv, kteří se podílejí na dalším prodeji sójového šrotu přímo zemědělcům, zejména výrobců krmiv v severozápadní Evropě. Tyto společnosti musí příslušným orgánům ve své zemi poskytnout zjednodušené prohlášení o due diligence (DDS light).
Rada EU souhlasí s prodloužením termínu
Rada EU se rozhodla podpořit návrh Komise odložit implementaci EUDR o 12 měsíců. Podle Rady nabídne prodloužení termínu zúčastněným stranám právní jistotu a předvídatelnost. Podle nového termínu vstoupí nařízení v platnost 30. prosince 2025 pro velké provozovatele a obchodníky a pro mikro a malé podniky dojde k uplatnění 30. června 2026. Rada oznámí svůj postoj Evropskému Parlamentu, kde je hlasování očekáváno 13. – 14. listopadu. Cílem je, aby byl návrh přijat oběmi institucemi a zveřejněn v Úředním věstníku do konce roku.
Zdroje: Feednavigator, european-union.europa.eu
Zpracoval: Ing. Josef Svoboda, CSc.
Spolupracovník redakce
Kontakt: post4me@seznam.cz
Více v časopise Krmivářství 6/2024.