16.02.2023 | 06:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kouzlo rodinné farmy v praxi 

Ukázkové podhorské hospodářství podobné těm, která jsou k vidění v katalozích cestovních kanceláří, lákajících k poznání alpských přírodních krás, buduje přímo v Rožnově pod Radhoštěm Miroslav Horut se svou rodinou. Kochat se pravidelně postupnými pokroky mají možnost již několik let zákazníci mířící sem za účelem nákupu některého z více než dvaceti druhů mléčných bioproduktů, jejichž výroba je doménou mladé paní Horutové. Skutečně obdivuhodné vzhledem k tomu, že hospodařit se zde začalo až v roce 2001 na pouhých sedmi hektarech půdy, a že vyjma rozjezdu podnikání a veškerých stavebních činností vychovávají Horutovi ještě dvě děti – jedenáctiletého Miroslava a patnáctiletou Julii.

 „Na tomto místě měli původně záhumenek rodiče mojí maminky – hektar půdy a dvě až tři krávy. Já jsem se rozhodl vydat se touto cestou po absolvování rožnovské zemědělské školy, krátkém působení ve zdejším družstvu a také muzeu. Chov mléčných krav byl jasnou volbou, stejně tak následné zpracovávání produkce. Jde alespoň částečně o určitou nezávislost, a to je pro mě hodně důležité,“ říká Miroslav Horut.

Aktuálně se na farmě nachází celkem 35 kusů českého strakatého skotu, z toho 23 dojnic. Denní produkce mléka činí 250 až 300 litrů a je zpracovávána přímo ve faremní minimlékárně, zhruba jednou týdně pak mléko putuje i do valašskomeziříčské mlékárny. Od roku 2004, kdy se tu začaly vyrábět první produkty, se jejich škála značně rozšířila, a to až na současných 24. K původně pouze čerstvým sýrům přibyly postupně i polotvrdé, zrající, ricotta či gouda, ale také uzený nebo řecký sýr, pletence, uzlíky a sýr s bílou plísní, zde nazvaný hormelín. Kromě mléka, smetany, podmáslí, kyšky, másla a tvarohu jsou ke koupi i jogurty s mnoha příchutěmi a vanilkový tvarohový krém Pasečánek pro děti.

Profesionální zpracování

Bol některých farem – ne úplně dobře zvládnutý marketing, způsobený ať již nedostatkem času, zkušeností, kreativity nebo finančních prostředků, se zdejšího hospodářství netýká. Profesionálně zpracované poutače, plakáty, ale i samotný design výrobků, zejména jogurtů ve vkusně potištěných papírových, kompostovatelných kelímcích, zákazníky jednoznačně láká. Je to i jeden z důvodů, proč se celá polovina produkce prodá přímo na farmě, zbytek pak odebírají různé hotelové resorty v turisticky atraktivních Velkých Karlovicích, ale i regionální prodejny.

S odbytem produkce tedy problém rozhodně není, výrazně horší situace však je, co se týče možnosti dalšího rozšíření obhospodařovaných pozemků, ať již pronájmem či koupí. „Zaznamenáváme nyní u nás skutečně obrovský tlak na nákup půdy. Zájem o ni mají lidé, kteří doposud podnikali ve zcela jiných oborech, často ve městech, a mají chuť začít hospodařit. Mohou si dovolit nabídnout mnohem více peněz, čímž se cena půdy samozřejmě navyšuje. A protože řada vlastníků ke své půdě nemá vůbec žádný vztah, podobné nabídky vítá,“ informuje farmář.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down