Kuřecí maso dobrou volbou

Inflace tvrdě dopadá na planetu a prudce rostoucí náklady na energii a krmivo vystavuje drůbežářský průmysl silnému ekonomickému tlaku. Dobrou zprávou však je, že zdravé, dostupné a výživné kuřecí maso si stále získává na oblibě. Jak se podaří uspokojit tuto rostoucí potřebu a zároveň udržet produkty cenově dostupné? Řešení spočívá v efektivitě krmiva, užitkovosti a welfare brojlerů.

Kuřecí maso nahradilo hovězí a vepřové jako celosvětově nejkonzumovanější protein. Rabobank Global Animal Protein Outlook předpokládá pro rok 2023, že drůbeží se drží stabilně a na některých trzích bude expandovat,zatímco spotřeba ostatních mas klesá. Cenová dostupnost je důležitá zejména v době vysoké inflace a pro výživu lidí v rozvojových zemích. Jedním z důvodů cenové dostupnosti kuřat je efektivita výroby. Kuřecí je nejudržitelnější ze všech živočišných bílkovin, vyžaduje méně přírodních zdrojů, jako je zemědělská půda a voda, nebo elektřina a plyn.  Zdraví ptáci s dobrými životními podmínkami jsou odolnější vůči chorobám, jsou robustnější, mají dobrou přežitelnost a lepší výsledky pro farmáře. Lepší užitkovost znamená, že brojleři vynikají v produkčních vlanostech, jako je podíl masa a denní přírůstek hmotnosti. To vše se promítá do vyšších příjmů pro výrobce a následně do nižších cen pro spotřebitele.

Pozitivní výhled

Evropská komise poznamenává, že po poklesu produkce v roce 2022 v důsledku vysokých cen vstupů a propuknutí vysoce patogenní ptačí chřipky (HPAI), během příštích deset let odvětví poroste. Bude to však jen zlomkem růstu zaznamenaného v posledním desetiletí. Drůbežářský průmysl v EU, který za posledních 20 let expandoval o 2 % ročně, zpomalí roční růst na 0,2 % v příštím desetiletí. Očekává se mírné oživení vývozu, během daného období poroste o 0,8 % ročně. Spotřeba masa za deset let klesne o 12,3 %. Spotřebitelé z obavy o životní prostředí a změnu klimatu budou věnovat větší pozornost tomu, jak se maso vyrábí a odkud pochází. Spotřebitelé se také stále více zajímají o zdraví a welfare. Také se očekává, že počet obyvatel EU bude do roku 2032 nižší. Spotřeba masa na obyvatele, která byla v letech 2020–2022 v průměru 67,5 kg, klesne do roku 2032 na 66 kg.

Investice do drůbeže

Jihovýchodní Asie a v menší míře východní Evropa jsou podle Rabobank nejatraktivnějšími regiony pro investice do produkce drůbeže. V Evropě se pro trh s brojlery stane klíčovým tématem pro investory welfare, částečně kvůli takzvanému závazku Better Chicken, k němuž se EU a USA zavázaly pod tlakem nevládních organizací.  Vyhlídky v jihovýchodní Asii jsou podle specialisty Rabobank vyloženě růžové. Růst je způsoben především rostoucí urbanizací a přechodem od rostlinné stravy ke spotřebě masa v důsledku rostoucí prosperity. Lidé v tomto regionu stále častěji nakupují v supermarketech nebo formou stravovacích služeb. Pro Vietnam, Indii, Indonésii, Bangladéš a Filipíny se předpokládá v nadcházejících letech růst přibližně o 5–10 % ročně. V těchto zemích se také mění to, že zákazníci stále více požadují homogenní výrobky se sledovatelnou bezpečností a cenovou dostupností potravin. Očekává se 80 % růstu v drůbežářském sektoru a z nich ne méně než 60–65% bude v jihovýchodní Asii.

Polský drůbežářský sektor vzkvétá

Vzkvétající drůbežářský sektor v Evropě se nachází hlavně v Polsku. V současné době je to podle Muldera nejžádanější země mezi investory a chovateli drůbeže. Dokonce by dalo srovnávat Polsko se zeměmi jihovýchodní Asie, pokud jde o příležitosti.

Podle Rabobank bude celkový růst v Evropě asi 1 až 1,5 % ročně. To představuje přibližně 1,6 milionu tun dalších drůbežích produktů. Drůbeží maso bude muset být produkováno stále udržitelnějším a ekologičtějším způsobem. Rabobank očekává, že do roku 2026 bude 20 % drůbežího masa pocházet z brojlerů s vyšším welfare, oproti současným 8 %. Zejména trh s pomalu rostoucími brojlery se stane stále důležitějším. Mulder řekl, že částečně kvůli producentům a supermarketům, kteří zavádějí nové normy nebo koncepty založené na závazku pro lepší kuřata (ECC). Kromě silného Polska by se mohly zapojit i Maďarsko, Rumunsko a Španělsko. V neposlední řadě  vidí Rabobank možný růst chovu drůbeže ve Velké Británii. Brexit tam vytvořil více příležitostí. Tamní slogan je nyní „Buy British“ nebo „Buy Local“. A mohou snadno vyvážet tyto vysoce kvalitní výrobky do jiných částí světa.

Zdroj: Poultry World

Podrobněji v časopisu Náš chov 4/2023.*

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down