V současné době (26. 5. 2016) instituce Farm Europe hostí klíčové hráče a vysoké představitele evropského a světového trhu s mlékem, aby probrali situaci obchodu s mlékem, Mléčná krize vstupuje do druhého roku po sobě, bez naděje na oživení cen v krátkodobém horizontu. Evropská komise musí co nejrychleji jednat.
Farmy denně mizí, a pokud se nic nezmění, bude ne méně než 20 % evropských mléčných farem a desítky tisíc pracovních míst vymazáno z mapy. Navzdory klimatickým změnám a rostoucím obavám o životní prostředí, dobré životní podmínky zvířat nebo životaschopnosti venkovských oblastí, zůstává dnes vyvážené rozdělení produkce mléka v celé EU prioritou tak, jako tomu vždy bylo.
Existují konkrétní řešení? Okamžitá, jednoduchá a efektivní politická reakce na krizi spočívá v zavedení evropského schématu s cílem rychle vrátit určitou stabilitu trhu s mléčnými výrobky. Existují dvě možná řešení. • Možnost 1: Návaznost na článek 222, nařízení o společné organizaci trhu specifický pro zemědělství a lze ho uplatnit v případě závažných výkyvů na trhu. Veřejné prostředky by byly výhradně zaměřeny na producenty mléka, kteří se zaváží ke snížení produkce (proti roku 2015) prostřednictvím úpravy v řízení stáda, vyšší míry brakace nebo zastavením produkce mléka. Tato varianta by zaručila, že žádné veřejné prostředky v EU nebudou směřovány těm, kteří výrobu nesníží. Jinými slovy by to zabránilo nekalé soutěži mezi zemědělci, poháněné veřejnými penězi. • Možnost 2: Evropské „výběrové řízení“ pomocí dodatečných prostředků EU na podporu všech evropských producentů mléka, aby dobrovolně snížili objem své výroby. Zavázali by se snížit své dodávky do mlékáren o nastavenou hodnotu vzhledem k roku 2015, na přechodnou dobu 6 měsíců, a obdrží dostatečně přitažlivou míru kompenzace. Z trhu by mohly být staženy více než 2 miliardy litrů za nejméně 500 milionů eur. Jedno nebo druhé z těchto opatření by bylo prospěšné pro zaměstnanost ve všech venkovských oblastech Evropy. Zhodnocení peněz by bylo mnohem lepší než neefektivní plán distribuce veřejných peněz po částech, což by bylo katastrofální pro image Evropy, a to jak v očích daňových poplatníků, tak zemědělců. Tento plán EU by měl být vypracován a oznámen před začátkem léta a realizován na podzim. Rozpočet SZP roku 2016 může financovat ambiciózní a účinný plán bez pomoci nouzového fondu.
Je také nutné, aby se ve velmi krátkém časovém horizontu a za podpory EU, uvedla v život strukturovaná reakce na aktuální zavádějící kampaň proti mléčným výrobkům.
Nárůst míry intervence není pro tuto dobu užitečný ani smysluplný. Podpořilo by to jen přetrvávání neudržitelné úrovně produkce, a vedlo ke zpoždění oživení v důsledku tvorby obrovských intervenčních zásob.
Členy Farm Europe jsou vládní či institucionální organizace, firmy, univerzity, mediální, podnikatelské a obchodní organizace. Farm Europe analyzuje situaci a vyvíjí inovativní řešení a nabízí svým partnerům a členům možnost konfrontovat své názory. Podporujeme udržitelnost zemědělství. Zaměřujeme na všechny oblasti politiky, které mají vliv na na zemědělství, zejména společnou zemědělskou politiku.*