20.05.2019 | 11:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Mléčné fórum v Berlíně

Ve dnech 21. a 22. března 2019 se v berlínském hotelu Titanic konalo desáté „Mléčné fórum“, tentokrát s mottem „Německá výroba mléka v mezinárodním obchodu - šance a rizika“. Stejně jako v minulých letech byly organizátory této akce Německý spolek zemědělců, Svaz mlékáren, Německá zemědělská společnost a další. Jednání a doprovodného programu fóra se zúčastnilo kolem 500 návštěvníků z Německa a z řady dalších států. První den jednání byla zorganizována panelová diskuse zástupců výzkumu a vědy, politiky, profesních organizací a praxe na téma „Export nebo domácí trh - v čem je budoucnost?“, v průběhu druhého dne bylo kromě zahájení a závěru prezentováno osm odborných přednášek. Po oba dny byla přístupná výstava více než třiceti firem spojená s prezentací jejich výrobků.

Šéfredaktor časopisu „top agrar“ a moderátor panelové diskuse L. S. Pals upozornil, že přibližně polovina v Německu vyrobeného mléka jde na export. Znamená to, že jeho výrobci a zpracovatelé musí rovnoměrně zohledňovat domácí a zahraniční trhy. Není to však snadné, poněvadž vývoj trhů není zdaleka homogenní:

  • podpora domácího trhu s mlékem se stále více zaměřuje na pohodu zvířat a ochranu životního prostředí. Náklady rostou, výroba se zdražuje;
  • paralelně s tím dále pokračuje globální prolínání trhů s agrárními surovinami a potravinami;
  • současně rostou některé politikou indukované omezující tendence. Týká se to např. cel, prokazování původu a importního embarga. Některé z uvedených tendencí jsou již částečně realitou v praxi.

    Ředitelka Spolkového sdružení chovatelů skotu a prasat B. Lind uvedla, že v roce 2018 bylo z Německa exportováno kolem 130 tis. kusů plemenného skotu. Současná soběstačnost v produkci hovězího a telecího masa se v Německu pohybuje kolem 100 %. Z této skutečnosti vyplývá, že nestačí soustředění pouze na domácí trh, ale je nezbytné zajišťovat dodávky i na trhy v zahraničí. Proto němečtí chovatelé dojnic potřebují, stejně jako všichni další zemědělci, jasnou agrární perspektivu, která musí vyústit do spolehlivých rámcových podmínek agrární sektoru. Na jejich základě lze pak zvolit správnou strategii výroby včetně případných exportů.

Kompletní článek přinese týdeník Zemědělec.

Příspěvek byl zpracován v rámci řešení projektu MZE-RO0718

Jindřich Kvapilík,

Výzkumný ústav živočišné výroby, v.v.i., Praha-Uhříněves

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down