V rámci EuroTier Digital se konala zimní konference společnosti DLG. Ústředními tématy fóra byl klimaticky neutrální chov dojnic.
Nulové emise jsou pouhý marketing
Dr. Monika Zehetmeierová z Oddělení ekonomiky životního prostředí a zemědělství Bavorského státního zemědělského institutu informovala o úloze bilance skleníkových plynů (GHG) při produkci mléka. Standard protokolu GHG využívá rovněž emise ze zakoupených produktů. To řadí mléko do popředí a některé společnosti tyto informace používají pro marketing. Ve své přednášce hovořila Zehetmeierová o různých přírodních zdrojích skleníkových plynů při výrobě mléka. Objasnila, že často inzerované „nulové emise“ nelze dosáhnout přirozenými biologickými procesy.
Vědkyně vidí jako důležitou páku pro snížení emisí na kg energeticky korigovaného mléka (ECM) v dlouhověkosti zvířat. „Optimální je 10 až 15 kg ECM za den života – jak z hlediska emisí, tak z hlediska ekonomiky,“ říká Monika Zehetmeierová. Do bilance mléčných farem je však třeba počítat i maso jako další produkt. „V bilanci emisí skleníkových plynů by mohly být emise přiděleny jak mléku, tak masu, čímž by se vytvořil realističtější obraz,“ je toho názoru Dr. Monika Zehetmeierová.
Jak marketingově využít honbu za minimalizací emisí
Ricarda Camillusová, manažerka pro trvalou udržitelnost mlékárny Arla v Německu, ukázala, jak lze snížení emisí GHG (greenhouse gase) využít pro marketing. Družstevní mlékárna se zavázala k udržitelnosti: Do roku 2030 chce společnost Arla snížit celkové emise o 30 % na kg dodaného mléka (ve srovnání s rokem 2015) a dokonce dosáhnout čistých nulových emisí do roku 2050 prostřednictvím kompenzačních opatření. Za tímto účelem společnost zavedla speciální program na podporu zemědělců při vyrovnávání a snižování emisí. Dodavatelé, kteří se účastní kontroly klimatu, v současné době dostávají příplatek 1 eurocent na kg mléka. Obdrží také protokol své vlastní CO2 stopy a můžete se porovnat s jinými společnostmi.*