Projekt má na starosti nizozemské ministerstvo infrastruktury a vodohospodářství ve spolupráci s tamními hospodářskými společnostmi Buitengewone Varkens (zabývající se chovem prasat) a RVR Loonbedrijf (dodávající zemědělské stroje a techniku).
Během projektu bude aktivita ptáků porovnávána v oblasti s prasaty s referenčním úsekem bez zvířat. Úspěšnost se pak určí nejen vizuálním pozorováním, ale i prostřednictvím speciálního ptačího radaru, kterým se sleduje výskyt ptáků v širší oblasti Schipholu.
Stan Gloudemans ze společnosti Buitengewone Varkens tvrdí, že přítomnost přirozeně zvědavých prasat dává velkou šanci ptactvo odehnat. „Pokud prasata uvidí husu, půjdou ji zkontrolovat, čímž ji i nevědomky přinutí k odletu. Na hluk letadel si vepři brzy navykla, i když zpočátku bylo vidět, jak vzhlížejí k obloze a asi si myslí, co je to za hluk,“uvedl Stan Gloudemans.
K bezpečnosti letového provozu v souvislosti s vyháněním ptactva se v tiskové zprávě vyjádřilo samotné nizozemské letiště. V Schipholu je asi dvacet ptačích dispečerů pozorujících oblohu čtyřiadvacet hodin denně a vetřelce vyhánějí z ranvejí pomocí různých zvuků nebo laserových paprsků. Kromě toho se letiště snaží vytvářet pro ptáky co nejméně atraktivní prostředí, například i tím, že plochy okolo ranvejí osévají speciálními druhy trav.
Pro letiště představuje ptactvo trvalý problém již mnoho let. Například v roce 2020 připadlo na deset tisíc odletů a příletů letadel bezmála sedm případů ptačích náletů. Pro ptáky je kolize vždy smrtelná.
Zdroj: Pig Progress*