09.04.2014 | 11:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Uzrála doba pro vejcomaty?

Nákup čerstvého mléka jinak než z automatů si někteří domácí spotřebitelé již ani neumějí představit. Hlavním motivem je přesvědčení, že kupují čerstvé a zdravé potraviny. Na to sází i drůbežář Josef Dvořák ze Zlatník u Jesenice, který jako první v republice přišel s projektem prodejního automatu na vejce. Zatímco mlékomatů je v Čechách asi na 150, zatím jediný vejcomat najdete jen v Hodkovicích.

 

Již tři a půl roku je na rodinném statku ve Zlatníkách v provozu hala s voliérovým chovem nosnic na podestýlce za účelem produkce konzumních vajec. Ještě před instalováním voliéry nizozemské provenience s označením Vencomatic pro 3200 kusů nosnic v úvodu zmiňovaný farmář uvažoval o technologicky jednodušším podlahovém chovu, který by navazoval na vlastní odchovnu. Oproti voliéře však tento systém umožňoval naskladnit na stejnou plochu jen poloviční počet nosnic.

„Začínal jsem s voliérou a po rekonstrukci další haly mám od loňského roku ještě 1600 slepic na podestýlce. Zatímco ve voliéře jsou patra, podlahový chov zahrnuje pouze vyvýšený rošt, na němž je krmicí a napájecí linka spolu se snáškovými hnízdy. K nocování nosnic slouží hřady, které jsou umístěny naproti roštu. Momentálně tak mám bezmála pět tisíc nosnic ve snášce. Také z  důvodu navýšení produkce jsem začal realizovat malý projekt prodejního automatu na vejce, který nosím v hlavě od počátku podnikání. V Nizozemsku nebo sousedním Rakousku jsou takováto zařízení běžná, u nás je to novinka. První vejcomat jsem umístil vedle automatu na prodej čerstvého mléka. V době jeho instalace však vandalové mlékomat poničili. Takové počínání je pro mne nepochopitelné i z toho důvodu, že peníze se v automatu nenechávají přes noc. A oprava vylomeného zámku přijde poměrně na velké peníze, navíc musíte prodejní zařízení vyřadit z provozu. V automatu na vejce vidím další formu přímého prodeje farmářského produktu. Je to takové technické zařízení s lidskou tváří. Na automatu a v jeho okolí umístěné banery by měly zákazníkovi podat konkrétní informaci o producentovi vajec. Číselný kód je v tomto případě rozhodně málo, měla by to být adresná záležitost,“uvedl na začátku našeho rozhovoru Josef Dvořák.*

Více se dočtete v květnovém číslu časopisu Náš chov.

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down