Zemědělský sektor se nesmí stát důvodem pro kolísavou podporu Ukrajině. Komise musí najít konstruktivní řešení, jak řešit dopady liberalizace obchodu.
Dne 10. ledna 2024 se šest sdružení zastupujících producenty a výrobce z odvětví cukru, obilovin/olejnatých semen, drůbežího masa a vajec setkalo s komisařem Wojciechowskim, aby vyjádřilo své silné obavy ohledně neomezeného dovozu z Ukrajiny a navrhlo možná konstruktivní řešení pro řízení toků v budoucnost.
Zemědělství nese neúměrnou zátěž
To, co se děje na Ukrajině, je neúnosné a jako EU je naší povinností a naším zájmem je nadále podporovat. Jsme tak jako výrobci připraveni i nadále plnit svou roli v úsilí EU pomoci Ukrajině. Bohužel se domníváme, že toto úsilí je v současnosti nespravedlivě sdíleno, přičemž odvětví zemědělství nese neúměrnou a neudržitelnou zátěž. Obáváme se, že pokud bude mechanismus autonomních obchodních opatření (ATM) s Ukrajinou zachován ve své současné podobě bez jakýchkoli úprav, přežití producentů v EU obecně, a zejména v odvětví obilovin, olejnin, drůbeže, vajec a cukru, přežije. v sázce bude stejně jako neochvějná podpora Ukrajině. Nechceme být důvodem neshod a kolísání takové podpory; proto se zaměřujeme na navrhování a hledání konstruktivních řešení, která mohou pomoci zemědělcům na obou stranách a zajistit pracovní ujednání.
Jsme také přesvědčeni, že je nezbytné navrhnout řešení této otázky na úrovni EU, aby byla zachována jednota EU a integrita jednotného trhu EU.
Jménem následujících sdružení:
AVEC – Asociace zpracovatelů drůbeže a obchodu s drůbeží v zemích EU
CEFS – Evropská asociace výrobců cukru
CEPM – Evropská konfederace produkce kukuřice
CIBE – Mezinárodní konfederace evropských pěstitelů řepy
COPA-COGECA - jednotný hlas farmářů a jejich družstev v Evropské unii
EUWEP - Evropská unie velkoobchodu s vejci, vaječnými výrobky, drůbeží a zvěřinou
Žádáme proto, aby Evropská komise, Rada a Parlament při diskusi zvážily následující opatření:
- Posílení mezinárodního úsilí o usnadnění toku zboží z černomořských přístavů, aby se opět staly hlavním vývozním kanálem.
- Další investice do zlepšení logistiky a infrastruktury, které umožní řádné fungování Solidarity Lanes a zvýšení jejich počtu, aby zboží mohlo snadno proudit tam, kde je potřeba.
- Další úsilí o zajištění toho, aby produkty vstupující na vnitřní trh splňovaly požadované fytosanitární normy, normy pro dobré životní podmínky zvířat a používání antimikrobiálních látek posílením hraničních kontrol.
- Vytvoření systému, který zajistí, že místo určení všech zásilek ukrajinských zemědělských produktů je určeno před vstupem do EU.
- Zavedení systému, který zaručí, že se ukrajinské produkty dostanou na místo určení určené před vstupem do EU a neskončí jinde, například prostřednictvím zálohového systému.
- Zavedení dovozních prahových hodnot pro citlivé zemědělské komodity, na něž se vztahuje šest asociací a které podléhají liberalizaci obchodu, která je založena na ročním průměru za roky 2021 a 2022. Všechny produkty dovezené nad tuto prahovou hodnotu by měly být vyvezeny mimo EU, a tedy pouze pro tranzit v rámci trhu EU. Měření veličin by bylo založeno na systému dohledu GŘ TAXUD.
Věříme, že tyto mechanismy jsou konstruktivní cestou k udržení obchodních toků, ochraně výrobců v EU, pomáhají ukrajinským výrobcům diverzifikovat jejich vývoz, obnovují staré obchodní cesty a omezují jejich závislost na trhu EU.*