22.07.2024 | 08:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Spotřebitelé oceňují dobré životní podmínky zvířat

Celoevropský výzkum ukázal, že spotřebitelé s větší pravděpodobností kupují mléčné výrobky a maso na základě dobrých životních podmínek zvířat, jejich chuti a kvality ve srovnání s faktory udržitelnosti. Cílem výzkumu bylo identifikovat atributy, které jsou pro ně při nákupu masa nebo mléčných výrobků nejdůležitější. Ve všech zkoumaných zemích spotřebitelé důsledně upřednostňovali čerstvost, kvalitu/chuť a dobré životní podmínky zvířat jako nejdůležitější atributy.

Studie, která byla provedena v pěti evropských zemích, zjistila, že zatímco spotřebitelé považují udržitelnost za důležitou, při rozhodování o nákupu mají přednost jiné faktory. Na etiketách výrobků spotřebitelé oceňovali informace týkající se dobrých životních podmínek zvířat, bezpečnosti potravin a zdraví a výživy. Výsledky mohou výrobcům pomoci cíleněji uvádět na trh – zejména udržitelně vyráběné potravinářské výrobky – a učinit je pro spotřebitele atraktivnějšími. Výzkumu se zúčastnilo téměř 3200 spotřebitelů v Česku, Španělsku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii a jeho cílem bylo identifikovat atributy, které jsou pro ně při nákupu masa nebo mléčných výrobků nejdůležitější. Byli požádáni, aby ohodnotili důležitost 18 různých faktorů při nakupování masa a mléčných výrobků na stupnici od 1 (vůbec nedůležité) do 5 (extrémně důležité). Jednalo se o čerstvost, kvalitu/chuť, zdravou výživy, cenu, zpracování, speciální nabídky, pohodlí při použití/přípravy a známost značky. Dalšími atributy byly welfare zvířat, zvířata chovaná ve volném výběhu a na pastvinách. Byly tu i otázky související s udržitelností životního prostředí – lokálně vyráběné, udržitelné obaly, potravinové míle (vzdálenost, kterou potrava urazí z místa, kde se pěstuje nebo vyrábí, do místa, kde je nakonec spotřebována, čím větší vzdálenost, tím větší uhlíková stopa způsobená emisemi z dopravy), uhlíková stopa a bio. A také sociální udržitelnost – spravedlivý obchod producenta/zemědělce spravedlivě placený. Ve všech zkoumaných zemích spotřebitelé důsledně upřednostňovali čerstvost, kvalitu/chuť a dobré životní podmínky zvířat jako nejdůležitější atributy. Naproti tomu environmentální faktory, jako jsou potravinové míle, uhlíková stopa a ekologická produkce, byly považovány za méně důležité při ovlivňování nákupních rozhodnutí. Označení udržitelnosti však spotřebitelé vnímali jako užitečné.

Chování spotřebitelů při nákupu mléčných výrobků

Dr. Andy Jin, odborný asistent v oblasti řízení rizik na univerzitě v Portsmouthu ve Velké Británii, v komentáři k výsledkům uvedl: „Naše studie zdůrazňuje složitou souhru aktérů, kteří ovlivňují chování spotřebitelů při nákupu masných a mléčných výrobků. Spotřebitelé uvedli, že informace týkající se dobrých životních podmínek zvířat, bezpečnosti potravin a zdraví a výživy jsou při výběru potravin považovány za důležitější než udržitelnost životního prostředí. Zjištění ukazují důležitost strategií označování, které zahrnují více aspektů atributů produktu, a to nejen z hlediska životního prostředí.“Důsledky výzkumu se rozšířily dále než jen na spotřebitele a zasáhly tvůrce politik, výrobce a maloobchodníky v potravinářském průmyslu, kteří se snaží vyhovět vyvíjejícím se požadavkům spotřebitelů na udržitelnější produkty. Výzkum, publikovaný v časopise Food Quality and Preference, byl proveden univerzitami v Portsmouthu a Newcastlu ve Velké Británii, Švédskou univerzitou zemědělských věd, Univerzitou v Córdobě ve Španělsku, Mendelovou univerzitou v České republice a Agroscope ze Švýcarska. Ve třech evropských zemích se welfare zvířat ukázal jako třetí nejdůležitější atribut při nakupování masných výrobků (tj. ve Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii). Ve všech zemích měla ekologická produkce malý význam. Pokud jde o nákup mléčných výrobků, zjistilo se, že jako tři nejdůležitější atributy byly hodnoceny čerstvost a kvalita/chuťCena byla důležitá v Česku a Velké Británii, ale mnohem méně ve Švédsku, Švýcarsku a Španělsku. Welfare zvířat patřil mezi pět nejdůležitějších atributů mléčných výrobků ve všech zemích a nejdůležitější ve Švédsku.  U spotřebitelů byla měřítka udržitelnosti, jako jsou potravinové míle a uhlíková stopa, hodnocena jako méně důležitá.*

Zdroj: Dairy Global

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down